Materiaalia päättyneestä Kunta hyvinvoinnin edistäjänä -verkostoprojektista

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on tulevaisuuden kunnan tärkeimpiä tehtäviä. Kunta hyvinvoinnin edistäjänä -verkostoprojekti tuki projektikuntien omaa hyvinvoinnin edistämisen työtä, toimintakulttuurin muutosta sekä pyrki selkiyttämään kunnan uudistuvaa hyvinvoinnin edistämisen tehtävää. Verkostoprojektin rahoittajina toimivat Suomen Kuntaliitto, sosiaali- ja terveysministeriö sekä valtiovarainministeriö.

Verkostoprojektin teemat vuosina 2017-2019 olivat seuraavat:

•  Tulevaisuuden kunnan muuttuva hyvinvointirooli
  •  Hyvinvointijohtamisen kehittäminen
  •  Hyvinvoinnin edistämisen hyvät käytännöt
  •  Hyvinvointiennakointi

Projektin tavoitteet:

• Tuetaan kuntien hyvinvointityön kehittämistä ja polun luomista indikaattorikeskeisyydestä toimenpiteisiin
  • Kehitetään hyvinvointijohtamista kunnissa ja yhdyspinnoilla: Hyvinvoinnin edistämisen edellyttämät rakenteet ja toimintamallit
  • Kehitetään kuntien ja tulevien maakuntien yhdyspinnoilla toteutettavaa hyvinvoinnin edistämistä, sen periaatteita ja niistä sopimisen mahdollisuuksia
  • Vahvistetaan hyvinvoinnin ennakointia projektin osallistujakunnissa

Hyvinvoinnin edistäminen Turussa vuonna 2019

Kehittämispäällikkö Maarit Luukkaa ja tutkimusjohtaja Sampo Ruoppila Turun kaupungilta avaavat Turun hyvinvoinnin edistämisen toimia vuodelle 2019. Luvassa on mm. tutkimusta ja tiedolla johtamista.

lateral-image-left

Mitä on Helsingin hyte tulevaisuudessa?

Mitä kaupunkilaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen tarkoittaa Helsingissä? Sosiaali- ja terveystoimialan johtaja Juha Jolkkonen sekä Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja Tommi Laitio kertovat omat näkemyksensä.

narrow

Miten hyvinvointia edistetään toimialojen yhteistyönä Kangasalla?

Kangasalan kaupungin hyvinvointikoordinaattori Maija Mäkinen ja hyvinvointijohtaja Kati Halonen kertovat, miten hyvinvoinnin edistämistä on toteutettu toimialojen yhteistyönä Kangasalla.

Hyvinvointiennakointi

Verkostoprojekti toteuttaa syksyn ja kevään 2018-2019 aika hyvinvointiennakoinnin prosessin, jossa pohditaan mitä hyvinvoinnin edistäminen vuonna 2030 tarkoittaa ja miten eri tahot voivat edistää hyvinvointia tulevaisuudessa.

Hyvinvoinnin edistäminen

Turvallisuus kuntalaisten arjessa

Turvallisuus koostuu monesta asiasta ja niin kunnilla kuin kuntalaisillakin on mahdollisuus tehdä paljon arjen turvallisuuden eteen. Videolla Kuntaliiton pelastustoimen kehittämispäällikkö Vesa-Pekka Tervo ja KUJA2-projektin projektipäällikkö Aki Pihlaja pohtivat mitkä asiat turvallisuuteen ja

Elinympäristö hyvinvoinnin edistäjänä

Erityisasiantuntija Tarja Hartikainen Kuntaliitosta kertoo, miten kokonaisvaltainen hyvinvoinnin edistäminen otetaan huomioon, tulevaisuuden kunnan rakennettua ympäristöä suunniteltaessa.

lateral-image-right

Hyvinvointia liikunta- ja nuorisopalveluista

Kunnat käyttävät miljardi euroa vuodessa liikuntapalveluihin. Liikunta- ja nuorisopalvelujen merkitys kasvaa yhä, sanoo erityisasiantuntija Kari Sjöholm Kuntaliitosta.

Mikä ihmeen hyvinvointi?

Kuntalaisten hyvinvoinnin edistäminen on kunnan tärkein tehtävä. Hyvinvoinnin edistäminen on päätöksiä esimerkiksi kaavoituksesta, katujen hiekoituksesta, luokkakoosta tai uimahallin lippujen hinnoista.

lateral-image-right
Löydä lisää sisältöä samoista teemoista