Kuntamarkkinoilla viestejä vaikuttamisesta

Viestintä on vaikuttamista - hyvässä ja pahassa. Järeimmillään käydään informaatiosotaa. Kuntamarkkinoiden viestintäseminaarissa käytiin läpi erityisesti sosiaalisen median uhkia ja mahdollisuuksia.

Ulkoasiainministeriön viestintäyksikön päällikkö Vesa Häkkinen näytti kansainvälisiä valeuutisia ja vaikuttamisyrityksiä, ja muistutti myös paikallisista vihapuheen ja huhujen vaaroista.

- Huhuja voidaan torjua vain nopealla ja avoimella viestinnällä kaikissa välineissä, Häkkinen sanoi.

KT Kuntatyönantajien viestintäpäällikkö Teuvo Arolainen toi mukaan työmarkkinaviestinnän vaikuttamisyritykset:

- Esimerkiksi lomarahojen leikkauksesta on levitetty selkeästi virheellistä tietoa, kun ei ole tarkoituksella otettu huomioon koko kilpailukykysopimuksen vaikutuksia. Oikeata tietoa on oltava valmis tuottamaan ja toistamaan nopeasti ja usein.

Tampereen yliopiston puheviestinnän professori Pekka Isotalus valotti poliittista vaikuttamista erityisesti sosiaalisen median avulla.

- Eduskuntavaaleissa 2015 vaaliasioita seurasi somen kautta vasta 15 prosenttia suomalaisista, mutta seuraavissa vaaleissa varmasti jo moninkertainen joukko.

- Some-kampanjointi vaatii ehdokkailta aivan uusia viestintätaitoja ja erityisesti vuorovaikutusosaamista: keskustelussa on osattava olla läsnä ja myös kuunneltava aidosti, Isotalus sanoi.

Keravan kaupungin projektipäällikkö, entinen kaupunginvaltuutettu ja aktiivinen some-kuntalainen Anna Evilä listasi erilaiset some-henkilötyypit.

- Miten suhtaudumme erilaisiin somettajiin ja millaista henkilöbrändiä itse kukin rakennamme, hän kysyi ”negaavien huutajien” ja ”somen täysin ohittavien” tyyppien välimaastossa.

- Kuntavaalien tuloksessa kyllä jo näkyi, jos oli aktiivinen sosiaalisessa mediassa tai jos some-läsnäolo oli hyvin luotaantyöntävä, Evilä totesi.

”Viestintää ja vaikuttamista” -seminaarin aineistot

 

 

 

 

 

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää