Ystävyyskuntatoiminta

Suomalaisilla kunnilla on noin 900 ystävyyskuntaa noin 40 eri maassa. Lähes kaikilla suomalaisilla kunnilla (noin 90 %:lla) on vähintään yksi ystävyyskunta. Aktiivisinta ystävyyskuntatoiminta on perinteisesti ollut Suomen lähialueilla: Pohjoismaissa, Venäjällä ja Baltian maissa. Venäjän hyökättyä Ukrainaan, suomalaiset kunnat ovat keskeyttäneet yhteistyönsä venäläisten kuntien kanssa.

Ystävyyskuntatoiminta on osa kunnan kansainvälistä toimintaa. Ystävyyskuntatoiminnan muotoja ovat perinteisesti olleet nuoriso- ja kulttuurivaihdot, oppilaitosten ja koulujen yhteistyö esimerkiksi leirikoulut sekä urheiluseurojen yhteistyö. Viime vuosina ystävyyskuntakuntatoimintaan on pyritty hakemaan konkreettisia, molempia osapuolia hyödyttäviä sektorikohtaisia toimintoja.

Ystävyyskuntatoiminnan avulla pyritään edistämään kunnan alueella toimivien yritysten kansainvälistymistä. Yhteistyössä onkin mukana useita alueen toimijoita: yliopistoja, ammattikorkeakouluja, yrityksiä ja kehitysyhtiöitä. Ystävyyskuntatoiminta tarjoaa hyviä mahdollisuuksia yhteistyöhön eri toimialoilla, se mahdollistaa hyvien käytäntöjen ja toimintamallien vertailua. Se myös edistää mukana olevien osapuolten kansainvälistymistä ja ymmärrystä vieraista kulttuureista.

Kuntaliitto kartoittaa määräajoin kyselyjen avulla tietoja kuntien EU- ja kansainvälisestä toiminnasta sekä ystävyyskuntatoiminnasta. Vuonna 2020 toteutetun kyselyn raportti kuntien ja maakuntien EU- ja kansainvälisestä toiminnasta löytyy Kuntaliiton julkaisuista.

Kuntien yhteystiedot -kokonaisuudesta löytyvät myös tiedot ystävyyskuntapareista. Tästä pääset katsomaan ystävyyskuntapareja maittain.

Muu maailma | Ghana | Israel | Japani | KanadaKazakstan | KiinaNamibia | Nicaragua | TansaniaYhdysvallat