Laaja yhteenliittymä strategisten julkisten hankintojen tueksi

(Motiva, Kuntaliitto, VTT, Business Finland, SYKE, Hansel,  KL-Kuntahankinnat ja Sitra tiedottavat 13.3.2018) Suomalaisia kestäviä ja innovatiivisia julkisia hankintoja edistetään jatkossa laaja-alaisen KEINO-verkostoyhteistyön kautta.

Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen verkostomainen osaamiskeskus KEINO on julkistettu tänään työ- ja elinkeinoministeriön tiedotustilaisuudessa. KEINO on konsortio, johon kuuluvat Motiva Oy, Suomen Kuntaliitto Ry, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Suomen ympäristökeskus SYKE, Hansel Oy, KL-Kuntahankinnat Oy sekä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

KEINO-osaamiskeskuksen tavoitteena on lisätä innovatiivisuutta ja vaikuttavuutta hankinnoissa sekä lisätä hankintoja, jotka edistävät kestävän kehityksen tavoitteita niin sosiaalisesta kuin ympäristönäkökulmasta.

- Haluamme vauhdittaa kestävien ja innovatiivisten hankintojen vakiintumista keskeiseksi toimintatavaksi julkisiin hankintoihin, kuvailee KEINOn toiminnan koordinoinnista vastaavan Motivan johtaja Isa-Maria Bergman

- Julkisista hankinnoista vastaavat organisaatiot, kuten valtio, kunnat ja seurakunnat saavat KEINOn tarjoamien palvelujen kautta jatkossa aiempaa parempaa ja monipuolisempaa tukea hankintojen toteuttamiseen ja hankintojen strategiseen johtamiseen. 

Julkisiin hankintoihin käytetään Suomessa noin 35 miljardia euroa vuosittain, eli keskimäärin 16 prosenttia bruttokansantuotteesta. Uudistunut hankintalaki antaa julkisille hankkijoille paremmat mahdollisuudet tehdä entistä laadukkaampia, innovatiivisempia, kestävämpiä ja vastuullisempia hankintoja.

Vahvat tilaajaryhmät kehittämään markkinoita

KEINO-konsortio tulee kokoamaan hankintakentälle vahvoja ja vaikuttavia tilaajaryhmiä muun muassa sosiaali- ja terveyspalvelujen, rakentamisen ja energiankäytön, liikkumisen ja logistiikan sekä bio- ja kiertotalouden hankintoja varten. 

-    Hankinnat eivät merkitse yksinomaan palvelujen ostamista, vaan se, miten hankintojen tekemistä linjataan, on johtamisen työväline. Strategisilla hankintalinjauksilla voidaan vaikuttaa pitkäjänteisesti myös markkinoihin ja kannustaa yrityksiä kehittämään uusia ratkaisuja, sanoo Bergman.

Julkisia hankintoja tulee johtaa osana talous‐ ja elinkeinopolitiikkaa, eikä omana erillisenä saarekkeenaan, sillä niiden kautta voidaan tavoitella huomattavia myönteisiä muutoksia suomalaisessa yhteiskunnassa. Esimerkiksi uusien maakuntien hankintakulttuurin rakentamisessa on tärkeää huomioida jo heti alusta pitäen tuloslähtöisyys ja vaikuttavuus. 

Osaamisen kehittämistä kansallisesti ja kansainvälisesti

KEINO tukee hankintaosaamisen kehittämistä neuvontapalvelujen, tilaajaryhmien ja verkostotapaamisten avulla. Tavoitteena on myös edistää vertaisoppimista hankinta-ammattilaisten keskuudessa. 

-    Kehittämistyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä hankinnoista vastaavien yksiköiden kanssa. Tämä merkitsee, että laajalla joukolla hankinta-ammattilaisia on vaikutusvaltaa siihen, millaiseksi KEINOn toiminnan sisältö muodostuu, kertoo Isa-Maria Bergman.

KEINOn tehtävänä on myös tuoda hankinta-ammattilaisille tietoa kestävien ja innovatiivisten hankintojen toteuttamisesta kansainvälisten esimerkkien kautta sekä edesauttaa suomalaisten hankinta-esimerkkien leviämistä. 

-    Suomesta löytyy jo nyt hyviä käytäntöjä esimerkiksi kestävien hankintojen saralla. Aikeenamme on nostaa esiin tämänkaltaisia hyviä hankintakäytäntöjä kansainvälisille foorumeille, sanoo Bergman.

Lisätietoja:

www.twitter.com/hankintakeino
 

Faktaa osaamiskeskuksesta

Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen osaamiskeskus on yhteistyöverkoston kautta rakennettu konsortio, jonka eri osa-alueiden toteuttamisesta ja yhdessä kehittämisestä vastaavat Motiva Oy, Suomen Kuntaliitto Ry, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland, Suomen ympäristökeskus SYKE, Hansel Oy, KL-Kuntahankinnat Oy sekä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Osaamiskeskuksen päätavoitteet vuosille 2018-2021 ovat: 

  • Lisätä kestävyystavoitetta ja innovatiivisuutta toteuttavia hankintoja Suomessa
  • Julkinen hankinta tunnistetaan johtamisen välineenä ja sitä käytetään aktiivisesti
  • Hankintayksiköt jakavat avoimesti tietoa omista kokemuksistaan ja oppivat toisiltaan

Julkisiin hankintoihin käytetään Suomessa noin 35 miljardia euroa vuosittain, mikä on keskimäärin 16 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Tagit