Kaupunkien ja kuntien lukumäärät ja väestötiedot

Suomessa on vuonna 2019 yhteensä 311 kuntaa, joista 107 käyttää itsestään kaupunki -nimitystä ja 204 kuntaa kunta -nimitystä.

Asukasmäärältään Manner-Suomen pienin kunta on Luhanka (707 asukasta) ja Ahvenanmaan pienin kunta on Sottunga (91 asukasta).  Suomen pienin kaupunki on Kaskinen (1 262 asukasta) ja suurin Helsinki (648 042 asukasta). Manner-Suomessa on 295 kuntaa ja Ahvenamaalla 16. Asukaslukutiedot perustuvat 31.12.2018 tilanteen mukaisiin tietoihin.

Vuoden 2019 alussa ei tapahtunut kuntaliitoksia ja kuntien määrä pysyy samana kuin edellisvuonna.  Vuonna 2017 toteutui kaksi kuntaliitosta, jolloin Luvia ja Eurajoki sekä Juankoski ja Kuopio yhdistyivät. Vuonna 2016 tehtiin neljä liitosta ja vuonna 2015 kolme. Vuonna 2014 kuntien määrä pysyi ennallaan. Vuoden 2013 alussa toteutuneissa yhdessätoista kuntaliitoksessa kuntien määrä väheni kuudellatoista. Tarkempaa tietoa liitoksista ja kuntien määrän muutoksista löytyy oheisista liitteistä.

Suomen suurimmat kaupungit ovat suuruusjärjestyksessä Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Lahti, Kuopio, ja Pori. Yli 100 000 asukkaan kaupunkeja on yhteensä 9 ja näissä asuu lähes 2,2 miljoonaa suomalaista. Pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) asuu noin 1 170 000 suomalaista.

Suomen kunnat ovat kooltaan keskimäärin melko pieniä. Keskimääräinen kuntakoko vuonna 2018 oli 17 743 asukasta. Kuntien mediaanikoko on 6 081 asukasta. Puolet Suomen kunnista on asukasmäärältään pienemipiä ja puolet suurempia kuin mediaani.

Suomen suurimmat ja pienimmät kunnat 2019

Suummat kaupungit   Maan pienimmät kunnat   Manner-Suomen pienimmät kunnat
Helsinki 648 042 Sottunga 91 Luhanka 707
Espoo 283632 Kökar 236 Lestijärvi 737
Tampere 235 239 Kumlinge 315 Kustavi 926
Vantaa 228 166 Lumparland 382 Pelkosenniemi 954
Oulu 203 567 Vårdö 448 Hailuoto 974
Turku 191 331 Brändö 449 Savukoski 1015
Jyväskylä 141 305 Geta 514 Kivijärvi 1103
Lahti 119 951 Föglö 534 Merijärvi 1104
Kuopio 118664 Luhanka 707 Halsua 1165
Pori 84 403 Lestijärvi 737 Utsjoki 1232

Muualla Kuntaliitto.fissä

kerrostalotyömaa

Kuntanumerot ja kuntapohjaiset aluejaot

Vuonna 2017 Suomessa on yhteensä 311 kuntaa, joista 16 on Ahvenanmaalla. Maakuntia on 18 + Ahvenanmaa.
narrow
tie maaseudulla

Kuntien pinta-alat ja asukastiheydet

Suomen kunnat ovat pinta-aloiltaan hyvin eri kokoisia. Pinta-alaltaan pienin kunta on Kauniainen (6,0 km2) ja suurin Inari (17 334 km2). Kuntien pinta-alojen mediaani on 753 km2. Suomen väestötiheys 1.1.2016 oli 18,1 asukasta maaneliökilometriä
narrow
Jaana Halonen

Etunimi
Jaana
Sukunimi
Halonen
erityisasiantuntija

Kännykkä
Vastuualueet
  • Kehyskuntaverkosto
  • analytiikkatoiminnot
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Kuntakehitys, demokratia ja johtaminen
Tiimi
Kuntamuutostiimi
Elinvoimaindikaattori

Elinvoimaindikaattori - miten kunnallasi menee?

Elinvoimaindikaattori kertoo mihin suuntaan kunta on menossa. Voit tarkastella yksittäisen kunnan elinvoimaa suhteessa naapurikuntiin tai muihin kuntaryhmiin. Elinvoima on laskettu muun muassa väestö-, työpaikka- ja koulutustason muutoksesta

lateral-image-left