Suomen kaupungit ja kunnat

Kaupunkien ja kuntien lukumäärät ja väestötiedot

Suomessa on vuonna 2020 yhteensä 310 kuntaa, joista 107 käyttää itsestään kaupunki -nimitystä ja 203 kuntaa kunta -nimitystä.

Asukasmäärältään Manner-Suomen pienin kunta on Luhanka (707 asukasta) ja Ahvenanmaan pienin kunta on Sottunga (91 asukasta).  Suomen pienin kaupunki on Kaskinen (1 262 asukasta) ja suurin Helsinki (648 042 asukasta). Manner-Suomessa on 294 kuntaa ja Ahvenanmaalla 16. Asukaslukutiedot perustuvat 31.12.2018 tilanteen mukaisiin tietoihin.

Vuoden 2020 alussa toteutui yksi kuntaliitos kun Nurmes ja Valtimo yhdistyivät.  Tätä edelliset kaksi kuntaliitosta tapahtui vuonna 2017. Tuolloin yhdistyivät Luvia ja Eurajoki sekä Juankoski ja Kuopio. Tarkempaa tietoa liitoksista ja kuntien määrän muutoksista löytyy oheisista liitteistä.

Suomen suurimmat kaupungit ovat suuruusjärjestyksessä Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Lahti, Kuopio, ja Pori. Yli 100 000 asukkaan kaupunkeja on yhteensä 9 ja näissä asuu lähes 2,2 miljoonaa suomalaista. Pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) asuu noin 1 170 000 suomalaista.

Suomen kunnat ovat kooltaan keskimäärin melko pieniä. Keskimääräinen kuntakoko vuonna 2018 oli 17 743 asukasta. Kuntien mediaanikoko on 6 081 asukasta. Puolet Suomen kunnista on asukasmäärältään pienemipiä ja puolet suurempia kuin mediaani.

Suomen suurimmat kaupungit ja pienimmät kunnat 2019

Suummat kaupungit   Maan pienimmät kunnat   Manner-Suomen pienimmät kunnat
Helsinki 648 042 Sottunga 91 Luhanka 707
Espoo 283632 Kökar 236 Lestijärvi 737
Tampere 235 239 Kumlinge 315 Kustavi 926
Vantaa 228 166 Lumparland 382 Pelkosenniemi 954
Oulu 203 567 Vårdö 448 Hailuoto 974
Turku 191 331 Brändö 449 Savukoski 1015
Jyväskylä 141 305 Geta 514 Kivijärvi 1103
Lahti 119 951 Föglö 534 Merijärvi 1104
Kuopio 118664 Luhanka 707 Halsua 1165
Pori 84 403 Lestijärvi 737 Utsjoki 1232

Muualla Kuntaliitto.fissä

Kuntanumerot ja kuntapohjaiset aluejaot

Vuonna 2020 Suomessa on yhteensä 310 kuntaa, joista 16 on Ahvenanmaalla. Maakuntia on 18 + Ahvenanmaa.

narrow

Kuntien pinta-alat ja asukastiheydet

Suomen kunnat ovat pinta-aloiltaan hyvin eri kokoisia. Suomen väestötiheys 1.1.2016 oli 18,1 asukasta maaneliökilometriä kohden. Muuhun Eurooppaan verrattuna Suomi on varsin harvaan asuttu maa.

narrow

Kuntien yhteystiedot ja vaakunat

Listaus Suomen kunnista, niiden yhteystiedoista sekä vaakunoista. Tarjolla myös muuta kuntakohtaista tietoa, kuten kuntanumerot, naapurikunnat sekä kansainväliset ystävyyskunnat.

lateral-image-left
Jaana Halonen

Etunimi
Jaana
Sukunimi
Halonen
erityisasiantuntija

Kännykkä
Vastuualueet
  • Kehyskuntaverkosto
  • Kaupungistumisen vaikutukset ja alueellinen eriytyminen -projekti
  • Analytiikkatoimintojen kehittäminen
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Kuntakehitys, demokratia ja johtaminen
Tiimi
Kuntamuutostiimi
Kysy jääviydestä -chatbot

Tekoälyä hyödyntävän chatbot-palvelu ratkoo esteellisyyskysymyksiä. Palvelun tavoitteena on auttaa kuntien päättäjiä paremmin tunnistamaan ne tilanteet, joissa heidän tulisi jäävätä itsensä päätöksenteossa.

lateral-image-left