Suomen kaupungit ja kunnat

Kaupunkien ja kuntien lukumäärät ja väestötiedot

Suomessa on vuonna 2021 yhteensä 309 kuntaa, joista 107 käyttää itsestään kaupunki -nimitystä ja 202 kuntaa kunta -nimitystä.

Asukasmäärältään Manner-Suomen pienin kunta on Luhanka (690 asukasta) ja Ahvenanmaan pienin kunta on Sottunga (88 asukasta).  Suomen pienin kaupunki on Kaskinen (1 246 asukasta) ja suurin Helsinki (653 835 asukasta). Manner-Suomessa on 293 kuntaa ja Ahvenanmaalla 16. Asukaslukutiedot perustuvat 31.12.2019 tilanteen mukaisiin tietoihin.

Vuoden 2021 alussa toteutui yksi kuntaliitos kun Honkajoen kunta liittyy Kankaanpään kaupunkiin. Nurmes ja Valtimo yhdistyivät vuoden 2020 alussa.  Tätä edeltäneet kuntaliitokset tapahtuivat vuonna 2017. Tuolloin yhdistyivät Luvia ja Eurajoki sekä Juankoski ja Kuopio. Tarkempaa tietoa liitoksista ja kuntien määrän muutoksista löytyy oheisista liitteistä.

Suomen suurimmat kaupungit ovat suuruusjärjestyksessä Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Lahti, Kuopio, ja Pori. Yli 100 000 asukkaan kaupunkeja on yhteensä 9 ja näissä asuu lähes 2,2 miljoonaa suomalaista. Pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) asuu noin 1 190 000 suomalaista.

Suomen kunnat ovat kooltaan keskimäärin melko pieniä. Keskimääräinen kuntakoko vuonna 2019 oli 17 766 asukasta. Kuntien mediaanikoko on 6 066 asukasta. Puolet Suomen kunnista on asukasmäärältään pienemipiä ja puolet suurempia kuin mediaani.

Suomen suurimmat kaupungit ja pienimmät kunnat 2019

Suomen suurimmat     Suomen pienimmät     Manner-Suomen pienimmät
1. Helsinki 653 835   Sottunga 88   Luhanka 690
2. Espoo 289 731   Kökar 232   Lestijärvi 719
3. Tampere 238 140   Kumlinge 314   Pelkosenniemi 939
4. Vantaa 233 775   Lumparland 366   Kustavi 949
5. Oulu 205 489   Brändö 445   Hailuoto 959
6. Turku 192 962   Vårdö 447   Savukoski 1 005
7. Jyväskylä 142 400   Geta 496   Merijärvi 1 089
8. Lahti 119 823   Föglö 531   Kivijärvi 1 096
9. Kuopio 119 282   Luhanka 690   Halsua 1 127
10. Pori 83 934   Lestijärvi 719   Utsjoki 1 212
11. Kouvola 82 113   Pelkosenniemi 939   Karijoki 1 245
12. Joensuu 76 850   Kustavi 949   Kaskinen 1 246
13. Lappeenranta 72 634   Eckerö 952   Ristijärvi 1 272
14. Vaasa 67 636   Hailuoto 959   Kyyjärvi 1 313
15. Hämeenlinna 67 633   Savukoski 1 005   Oripää 1 329

Muualla Kuntaliitto.fissä

Kuntanumerot ja kuntapohjaiset aluejaot

Vuonna 2020 Suomessa on yhteensä 310 kuntaa, joista 16 on Ahvenanmaalla. Maakuntia on 18 + Ahvenanmaa.

narrow

Kuntien pinta-alat ja asukastiheydet

Suomen kunnat ovat pinta-aloiltaan hyvin eri kokoisia. Suomen väestötiheys 1.1.2016 oli 18,1 asukasta maaneliökilometriä kohden. Muuhun Eurooppaan verrattuna Suomi on varsin harvaan asuttu maa.

narrow

Kuntien yhteystiedot ja vaakunat

Listaus Suomen kunnista, niiden yhteystiedoista sekä vaakunoista. Tarjolla myös muuta kuntakohtaista tietoa, kuten kuntanumerot, naapurikunnat sekä kansainväliset ystävyyskunnat.

lateral-image-left
Jaana Halonen

Etunimi
Jaana
Sukunimi
Halonen
Erityisasiantuntija

Kännykkä
Vastuualueet
  • Kaupungistuminen
  • kehyskunnat
Organisaatio
Suomen Kuntaliitto ry
Yksikkö
Asiakkuudet, verkostot ja kv-asiat
Tiimi
Asiakkuudet
Kuntavaalit

Kuntavaalit 2021

Seuraavat kuntavaalit järjestetään 18. huhtikuuta 2021. Silloin meillä on mahdollisuus valita, kuka meitä edustaa kuntien päättävissä elimissä. Kuntavaalit ovat meille ennen kaikkea lähidemokratiaa edustavat vaalit, joissa valitaan ne päättäjät, jotka ovat lähimpänä jokapäiväistä arkeamme.

lateral-image-left