Aluevaltuustojen ja -hallitusten puheenjohtajistosta 82 prosenttia istuvia kunnanvaltuutettuja

Aluevaltuuston ja -hallituksen puheenjohtajista sekä varapuheenjohtajista on istuvia kunnanvaltuutettuja 115 henkilöä eli 82 prosenttia.

— Aluevaltuuston osalta istuvia kunnanvaltuutettuja on ykkösjohtajina jopa 91 prosenttia, mikä on erittäin korkea määrä. Aluehallituksen osalta vastaava luku on 67 prosenttia, kertoo Kuntaliiton tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom.

— Toki istuvia kunnanvaltuutettuja valittiin paljon myös uusiksi aluevaltuutetuiksi, sillä kaikista aluevaltuutetuista 77 prosenttia on kunnanvaltuutettuja. Tässä mielessä ei ole yllättävää, että he ovat hyvin edustettuina myös aluevaltuustojen puheenjohtajistoissa.

Kunnanvaltuutettuna toimivien osuus aluevaltuuston ja -hallituksen puheenjohtajista on pienin Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella (43 prosenttia). Sen sijaan jopa viidellä hyvinvointialueella kaikki aluevaltuuston ja -hallituksen puheenjohtajat ovat myös istuvia kunnanvaltuutettuja. Näin on Itä-Uudenmaan, Kymenlaakson, Länsi-Uudenmaan, Pohjanmaan sekä Pohjois-Karjalan hyvinvointialueilla.

Lähes puolet aluevaltuustojen- ja hallitusten puheenjohtajista kuntansa puheenjohtajistossa

Aluevaltuustojen ja -hallitusten puheenjohtajistoon valituista 47 prosenttia on myös oman kotikuntansa puheenjohtajistossa.

Vähiten samaan aikaan kuntapuheenjohtajistoon sekä aluevaltuustoihin ja -hallituksiin valittuja oli Päijät-Hämeen ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueilla, joissa osuus oli vain 14 prosenttia. Toisessa ääripäässä ovat Etelä-Pohjanmaan ja Pohjois-Karjalan hyvinvointialueet, joissa vastaava osuus oli 100 prosenttia.

Aluevaltuustojen ja aluehallitusten puheenjohtajistot pähkinänkuoressa 2022

• Aluevaltuustoihin ja –hallituksiin on valittu kaikkiaan 141 puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajaa.

• aluevaltuustot 77 ja aluehallitukset 64.
    • Valitut puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta aluevaltuustoihin valituksi tulleita valtuutettuja.
  • Istuvia kunnanvaltuutettuja 82 prosenttia
    • aluevaltuustojen ykkösjohtajista 91% ja aluehallitusten ykkösjohtajista 67%.
  • Kuntapuheenjohtajistoon kuuluvia 47 prosenttia
    • aluevaltuustojen ykkösjohtajista 62% ja aluehallitusten ykkösjohtajista 43%.
  • Naisia 66 eli 47 prosenttia
    • aluevaltuustojen ykkösjohtajista 33% ja aluehallitusten ykkösjohtajista 62%.
  • Keski-ikä 53 vuotta - nuorin 25v ja vanhimmat 73v.
    • Aluevaltuustojen ykkösjohtajien keski-ikä 51v ja aluehallitusten ykkösjohtajien 55v.
  • Kansanedustajia 19
    • aluevaltuustojen ykkösjohtajina 8 ja aluehallitusten ykkösjohtajina 2.