Esi- ja perusopetuksen kuljetuskustannukset laskivat vuonna 2020 poikkeuksellisesti

Kuntaliitto on koonnut raportin Manner-Suomen kuntien esi- ja perusopetuksen koulukuljetusten tilanteesta ja kustannuksista. Vuonna 2021 noin 110 000 esi- ja perusopetuksen oppilasta käytti koulukuljetusta. Kuntien muodostama palveluverkko vaikuttaa aina siihen, kuinka esi- ja perusopetuksen kuljetustarve muodostuu.

- Olemme viimeksi tehneet vastaavanlaisen koonnin vuonna 2015. Halusimme tarjota kunnille mahdollisuuden kertoa kehittyneistä toimintatavoista, mutta myös koota ajankohtaista kustannustietoa, toteaa Kuntaliiton erityisasiantuntija Mari Sjöström.

Kuntaliiton koulukuljetuskyselyyn vastasi 152 kuntaa eli n. 52 %.

Suurissa kunnissa hyödynnettiin joukkoliikennettä

Esi- ja perusopetuksen oppilaiden matkaetuuden järjestäminen on monipuolinen kokonaisuus kunnille järjestettäväksi. Kunnissa on vakiintuneet käytänteet vahvistaa esi- ja perusopetusta koskevat kuljetusperiaatteet. Selkeät periaatteet edistävät kuljetusten suunnittelua, päätöksentekoa ja perheille tiedottamista. On myös nähtävissä, että opetuksen järjestäjät tekevät yhteistyötä muiden viranomaistahojen kanssa tieosuuksien vaarallisuutta arvioitaessa.

Koulumatkaetuuden toteuttamiseksi on monipuolisesti vaihtoehtoja ja kunnat hyödyntävät näitä laajasti. Linja-auto ja taksikuljetusten käyttö on suurta. Asukasmääriltään suurissa kunnissa hyödynnetään joukkoliikennettä, jolloin oppilaalle tarjotaan maksutta matkalippu.

Raporttia on myös teemoitettu. 105 kaksivuotista esiopetusta järjestävältä kunnalta kysyttiin, miten 4–5-vuotiaiden mahdolliset kuljetukset esiopetukseen on järjestetty.

- Saimme 61 vastausta. Huoltajille on annettu ensisijaisesti ns. saattoavustusta kuten kokeilulaissa on todettu, mutta muitakin ratkaisuja on tehty. Karkeasti olemme arvioineet, että ensimmäisenä kokeiluvuotena kuljetuksiin kohdentuu n. miljoona euroa, sanoo Kuntaliiton kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen.

Koronapandemia on laskenut kuljetuskustannuksia vuonna 2020

Koronapandemian vaikutukset sekä esi- että perusopetuksen kuljetuskustannuksiin on nähtävissä vuoden 2020 kuljetuskustannuksissa. Yhteiskunnan ”sulkutila” johti siihen, että perusopetuksen oppilaita siirtyi poikkeuksellisesti etäopetusjärjestelyihin ennen kaikkea keväällä 2020.

Kuntaliiton mukaan tähän johtopäätökseen on tultu, koska kuljetuskustannukset ovat laskeneet ympäri Suomen. Kustannussäästöjen pysyvyydestä ei vielä voi tehdä johtopäätöksiä, vaan kehitystä on nyt seurattava. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että etäopetuksella on myönteinen vaikutus kuljetuskustannusten kehittymiseen. Kunnat toki kertoivat ahkerasti monista muustakin kustannustehokkuutta lisänneistä tekijöistä viimeisen kolmen vuoden aikana, jotka ovat luettavissa raportissa.