Sosiaalitoimessa lisääntynyt palvelujen tarve näkyi kasvavina kustannuksina

Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kasvoivat vuonna 2021 edellisvuoteen verrattuna yhteensä 2,2 prosenttia.

Viime vuonna voimakkainta nousu oli sosiaalitoimessa (5,9 prosenttia). Palvelujen tarve kasvoi muun muassa lastensuojelussa, vammaispalveluissa ja ikääntyneiden palveluissa lisäten kustannuksia.

Terveydenhuollon kustannukset laskivat yhteensä 0,6 prosenttia ja perusterveydenhuollon kaikkiaan 3,6 prosenttia. Erikoissairaanhoidossa kustannukset nousivat 1,5 prosenttia.

Valtion myöntämät korona-avustukset kattoivat koronan aiheuttamat lisämenot sosiaali- ja terveydenhuollossa hyvin. Tämä näkyy vuoden 2021 nettotoimintamenoissa siten, että kustannukset näyttävät varsinkin perusterveydenhuollossa vähentyneen, koska korona-avustuksina saatu tulo on vähentänyt toimintamenoja.

Viivadiagrammi nettotoimintamenojen muutoksesta tammi-joulukuussa edelliseen vuoteen verrattuna

Tiedot selviävät Kuntaliiton julkistamasta yhteenvedosta 44 suurimman kunnan sekä kahdeksan kuntayhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon ja sen eri toimintojen vuoden 2021 tammi-joulukuun nettotoimintamenoista.

Pienimmät asukaskohtaiset kustannukset Heinolassa — kalleimmat Pietarsaaressa

Sosiaali- ja terveydenhuollon tarvevakoidut asukaskohtaiset kustannukset olivat ajanjaksolla keskimäärin 3 657 euroa. Kustannukset vaihtelivat 4 183 euron ja 3 057 euron välillä.

Pietarsaaressa asukaskohtaiset kustannukset olivat 14 prosenttia suuremmat ja Heinolassa 16 prosenttia pienemmät kuin yhteenvedon kunnissa keskimäärin.

Pylväsdiagrammi 44 suurimman kunnan ja 8 kuntayhtymän soten tarvevakioiduista nettotoimintamenoista.

Tarvevakioituja kustannuksia tarkasteltaessa voidaan havaita, että kuusi kahdeksasta monitoimialaisesta kuntayhtymästä sijoittui kustannuksiltaan edullisimpien kunnan tai kuntayhtymän joukkoon.

Tarvevakiointi tekee kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveydenhuollon menot vertailukelpoiseksi ja ottaa huomioon kuntalaisten erilaiset palvelutarpeet. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuottaman sosiaali- ja terveydenhuollon tarvekertoimen laskennassa on hyödynnetty alue- ja kuntakohtaisia tietoja väestön ikä- ja sukupuolirakenteesta, sairastavuudesta ja sosioekonomisesta asemasta.

Tutustu alla suurimpien kuntien tammi-joulukuun 2021 sosiaali- ja terveydenhuollon nettotoimintamenoihin ja tarkempiin tuloksiin.

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista