Uusi työkalu kestävän kehityksen edistämiseen

Suomen kuusi suurinta kaupunkia - eli Espoo, Helsinki, Oulu, Tampere, Turku ja Vantaa - ovat kehittäneet kevään 2022 aikana työkalun, SDG-analyysiprosessin, kestävän kehityksen tavoitteiden strategisen johtamisen tueksi. Työkalussa on huomioitu kaupunkien ja kuntien tilanne. Termi SDG on lyhenne englanninkielisistä sanoista Sustainable Development Goals, eli kestävän kehityksen tavoitteet.

Työkalu on osa kuutoskaupunkien ja Kuntaliiton SDG-verkostohanketta. Hankkeen avulla pyritään muuttamaan kestävään kehitykseen liittyvää ajattelua. Lisäksi tavoitteena on luoda yhteiskehittämisen avulla tehokkaita ja yleisesti käytössä olevia toimintatapoja.

SDG-analyysiprosessi on kaupunkien, kuntien ja muiden organisaatioiden tarpeisiin kehitetty vuorovaikutteinen työpajamenetelmä. Tavoitteena on lisätä organisaatioissa osaamista sekä kykyä ymmärtää ja halua toimia kestävän kehityksen tavoitteiden eteen. Menetelmää voi hyödyntää osana kestävän kehityksen tavoitteiden edistämis- ja johtamistyötä kaupungeissa, kunnissa ja muissa organisaatioissa.

Työkirjasta löytyvät erityisesti fasilitaattoreille ja kehittäjille suunnatut käytännönläheiset ohjeet ja tarvittavat taustatiedot onnistuneen SDG-analyysiprosessin toteuttamiseen.

Kehitystyön pohjana on toiminut Espoossa kehitetty, vertaisarvioidussa tieteellisessä artikkelissa kuvattu seitsemänportainen SDG-analyysiprosessi, SDG Sensemaking Tool. Verkosto on esitellyt SDG-analyysiprosessia kesän 2022 aikana lukuisissa kansainvälisissä tapahtumissa, mukaan lukien World Urban Forumissa Katowicessa ja YK:n High Level Political Forumissa New Yorkissa.

Työkirja ja valmiit materiaalit ovat löydettävissä ja hyödynnettävissä Kuntaliiton verkkosivuilta

Kuntamarkkinat 18.-19.9.2024!

Kuntamarkkinat tarjoaa vuosittain kahden päivän ajaksi monipuolista ja ajankohtaista tietoa. Kuntamarkkinat on ideoita pulppuava julkisen sektorin vuoden suurin foorumi, joka järjestetään Kuntatalolla Helsingissä.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu jo mukaan!