Kuntamarkkinat 13.–14.9.2023 Kuntatalolla – tervetuloa!

Kuntamarkkinoiden 2023 Lakiklinikka ja muu juridinen ohjelma kutsuvat

Osallistuthan tänäkin vuonna Kuntaliiton juristien perinteisen Lakiklinikkaan ja muihin asiantuntijoidemme tapahtumiin. Saat molempina markkinapäivänä keskiviikkona 13. ja torstaina 14.9. hyvän kattauksen ajankohtaisia lakiasioita.

Tapahtumat ovat maksuttomia, eikä yksittäiseen tapahtumaan edellytetä ilmoittautumista. Kuntamarkkinoille ilmoittautuminen riittää.

Kuntamarkkinat on läsnätapahtuma Kuntatalolla Helsingissä.

Lakiaiheinen ohjelmamme

Juristimme pitävät joitain esityksiä lakiyksikön Lakiklinikan lisäksi myös Kuntaliiton muiden yksiköiden järjestämissä seminaareissa.

Keskiviikko 13.9.2023

9.00–11.45 Lakiklinikka, tila B3.6

Tänä vuonna Lakiklinikka muodostuu kolmesta eri osiosta, joissa viimeiseen osallistuu myös Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n juristikuntaa.

1. 9.00-9:45  Hallitusohjelmakatsaus, lakiasiainjohtaja Juha Myllymäki
  2. 10:00-10:45  Maankäyttö- ja ympäristötiimin ajankohtaisia asioita, johtava juristi Marko Nurmikolu
  3. 10.55-11.45  Esteellisyydestä kaksoisrooleissa & vammaispalvelulain ajankohtaista, juristi Katriina Martikainen, Kuntaliitto, Hyvilin toimitusjohtaja Johanna Sorvettula ja johtava juristi Sami Uotinen, Hyvil

9:00-9:45 Kuntatason lobbaus ja sen eri haarat, tila B3.3

Tutkijanäkökulma kuntatason lobbaukseen. Lobbaus on osa kuntien poliittista arkea ja käytäntöä – mutta miten tutkia kuntien arkea ja lobbausta osana sitä?
Lisätietoja: https://uefconnect.uef.fi/tutkimusryhma/lobbaus-suomen-kunnissa/

Puhujina Itä-Suomen yliopiston monialainen tutkijatiimi:

• Emilia Korkea-aho
  • Kaisa Kurkela
  • Salla Mikkonen
  • Jenni Spännäri

12:00-13:00 Ajankohtaista julkisista hankinnoista, tila B3.6

Julkisten hankintojen neuvontayksikkö:

• Hallitusohjelma ja julkiset hankinnat, johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs
  • HILMA:n eForms-uudistus, erityisasiantuntija Olli Jylhä
  • Ajankohtaista oikeuskäytäntöä, juristi Matias Nikkari ja erityisasiantuntija Niina Ruuskanen

14:00-15:00 Hankinta-Suomi: Hankintojen johtamista tukeva data ja johtamisen hyvät käytännöt, tila B3.6

Tule kuulemaan Hankinta-Suomessa toteutetun benchmarking-selvityksen tuloksia hankintojen strategisen johtamisen toimintamalleista ja hyvistä käytännöistä sekä keskustelemaan opeista ja kokemuksista teemaan liittyen. Ylin johto tarvitsee myös kokonaiskuvan ja keskeiset tunnusluvut hankinnoista. Hankinta-Suomi on pilotoinut johdon dashboardin, jota pystyt hyödyntämään hankintojen johtamisessa.

Puhujina:

• Ohjelmapäällikkö Maria Röykkä, Valtiovarainministeriö
  • Hankintajohtaja Tuure Marku, Tuomi Logistiikka Oy
  • Analyytikko Joonas Kainulainen, Hansel Oy
  • Designer, Director Tero Saarenpää, Solita Oy

Torstai 14.9.2023

9.30–11.00 Lakiklinikka, tila B3.6

1. 9.00-9:45  Hallitusohjelmakatsaus, lakiasiainjohtaja Juha Myllymäki
  2. 10:00-10:45  Ajankohtainen oikeuskäytäntö, johtava juristi Ida Sulin
  3. 10.55-11:45  Esteellisyydestä kaksoisrooleissa & lastensuojelulakiin liittyvät lakimuutokset, juristi Katriina Martikainen, Kuntaliitto, Hyvilin toimitusjohtaja Johanna Sorvettula ja juristi Annika Korpela, Hyvil

12:00-13:00 Ajankohtaista julkisista hankinnoista, tila B3.6

Julkisten hankintojen neuvontayksikkö:

• Hallitusohjelma ja julkiset hankinnat, johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs
  • HILMA:n eForms-uudistus, erityisasiantuntija Olli Jylhä

Kunnat energiasiirtymän vauhdittajina, tila B3.4

Osana  puolitoistatuntista esitystä (klo 9:00-10:30) on juristimme Marko Nurmikolun kaksi alustusta:

• 9:40-10:00 Tuulivoimaopas ja Aurinkovoimaopas
  • 10:00-10:15 Uusiutuvan energian lainsäädäntökatsaus

Ruotsinkielinen Lakiklinikka, tila A3.24

13:30–15:00 Typiska kvistiga juridiska frågor i kommunen – juridikkliniken, jurist Alexander Eriksson och Ida Sulin

Mikä on Kuntamarkkinat?

Kuntamarkkinat on kunta-ammattilaisille suunnattu maksuton vuosittainen tapahtuma. Tutustu sen kaikkiin kymmeniin tapahtumiin ohjelmasivulla.

Tuhansia osallistujia keräävään tapahtumaan kannattaa ilmoittautua etukäteen.

Tämän vuoden teemana on uudistuminen ja yhteistyö, jotka molemmat ovat tärkeitä teemoja kuntakentälle alkaneella hallituskaudella.

Luentomateriaalit

Lakiyksikön ja muiden yksiköiden luentomateriaalit löydät täältä.

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.