SDG-tavoitteiden strateginen johtaminen kaupungeissa -verkostoprojekti

SDG-tavoitteiden strateginen johtaminen kaupungeissa-verkostoprojektissa ovat mukana Suomen kuusi suurinta kaupunkia: Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu ja Turku. Verkostoprojektin kumppaneina ovat toimineet Uudenmaan liitto, valtioneuvoston kanslia, kestävän kehityksen sihteeristö ja toimikunta, työ- ja elinkeinoministeriö sekä ympäristöministeriö.

Verkostoprojektin tarkoituksena on tukea kuutoskaupunkeja Agenda2030:n kestävän kehityksen tavoitteiden paikallisen toimeenpanon ja kestävyysmurroksen edellyttämän ajattelu- ja toimintakulttuurimuutoksen aikaansaamisessa. Verkostoprojektin avulla pyritään siihen, että kuutoskaupunkien johtaminen on kestävää ja pitkäjänteistä seuraavalla valtuustokaudella. Lisäksi tavoitteena on luottamushenkilöiden, ammatillisen johdon ja henkilöstön kestävän kehityksen ymmärrys- ja toteutuskyvykkyyden lisääntyminen.

Kuutoskaupungit tekevät tiivistä ja monipuolista yhteistyötä kansallisten sidosryhmien kanssa. Kuutoskaupungit ovat myös vaikuttavia ja näkyviä kumppaneita kestävän kehityksen globaalissa viitekehyksessä. Verkostoprojekti edistää kestävyystyöhön liittyvää kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä ja yhteiskehittämistä.

Kuutoskaupungit ovat yhteiskehittäneet verkostoprojektin puitteissa kestävyyden johtamisen systeemisiä johtamismalleja ja konkreettisia johtamisen työkaluja. Yhteiskehittämisen tulokset ovat koko kuntakentän saatavilla ja hyödynnettävissä ilmaiseksi verkostoprojektin verkkosivulla.

Verkostoprojekti aloitti toimintansa työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamana ja Kuntaliiton koordinoimana marraskuussa 2021. Vuosina 2024–2025 verkostoprojektin toiminta jatkuu Kuntaliiton ja kuutoskaupunkien rahoittamana.

Suomenkielinen ohjevideo

Ruotsinkielinen ohjevideo