Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle 2.5.2018, dnro 329/03/2018, Päivi Koivuranta

KAA 3/2017 vp Terveydenhuoltolain 50 § 3 momentti on muutettava

Sosiaali- ja terveysvaliokunta on pyytänyt Suomen Kuntaliitolta asiantuntijalausuntoa kansalaisaloitteesta, joka koskee terveydenhuoltolain 50 §:n muuttamista.

Kansalaisaloitteessa vaaditaan muutettavaksi terveydenhuoltolain 50 §:n 3. momenttia, jossa määritellään ne 12 sairaanhoitopiiriä, joilla on velvollisuus järjestää laajan ympärivuorokautisen päivystyksen yksikkö keskussairaalansa yhteyteen. Aloitteessa ehdotetaan, että myös Vaasan sairaanhoitopiiri velvoitettaisiin järjestämään laaja päivystys ja samalla poistettaisiin Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriltä velvollisuus järjestää päivystyspalvelut suomen ja ruotsin kielellä.

Aloitteen perusteluina esitetään Vaasan sairaanhoitopiirin väestömäärä, joka on kasvava ja suurempi kuin useiden muiden laajan päivystyksen sairaaloiden vastuualueen väestö, alueen vahva talous, pitkät etäisyydet Turun ja Tampereen yliopistollisiin sairaaloihin ja sairaalan hyvä hoidon laatu sekä ruotsinkielisten palveluiden turvaaminen.

Kuntaliitto on pitänyt päivystystoiminnan keskittämistä ja porrastamista 12 laajan päivystyksen sairaalaan perusteltuna hoidon laadun ja potilasturvallisuuden ja riittävän osaamisen turvaamisen kannalta. Lisäksi järjestelyn on arvioitu säästävän terveydenhuollon voimavaroja.

Laajan päivystyksen sairaalalta edellytetään 12 erikoisalan kiireellisen hoidon ja päivystyksen edellytyksiä ja osaamista. Muiden sairaanhoitopiirien tulee ylläpitää ympärivuorokautista perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteispäivystystä, jossa tulee olla riittävä osaaminen tarvittavilta erikoisaloilta väestön tavanomaisten kiireellisten terveysongelmien hoitoon, mikä käytännössä useimmiten merkitsee neljän erikoisalan päivystystä.

Terveydenhuoltolain 50 § mukaan sairaanhoitopiirin erityisvastuualueella tulee aina olla oikeus järjestämissopimuksen nojalla sopia, että sen alueella toimivan sairaanhoitopiirin keskussairaalan yhteydessä toimivalle yhteispäivystyksen yksikölle voidaan muodostaa sen laajuinen ja toiminnallisesti monipuolinen päivystyksen yksikkö, jota palvelujen saavutettavuus, päivystyspisteiden väliset etäisyydet ja sairaanhoitopiirin väestön kielellisten oikeuksien toteuttaminen edellyttävät.

Päivystysasetuksen mukaan sairaanhoitopiirin erityisvastuualueella tulee erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksessa sopia, minkä laajuinen ja toiminnallisesti monipuolinen päivystyksen yksikkö tulee päivystävään sairaalaan muodostaa. Sopimuksessa on otettava huomioon alueen väestön tarve, palvelujen saavutettavuus, päivystysyksiköiden väliset etäisyydet ja väestön kielelliset tarpeet.

Kuntaliitto katsoo, että kansalaisaloitteessa on esitetty asianmukaiset ja huomionarvoiset perustelut Vaasan keskussairaalan laajan päivystyksen puolesta. Erityisen merkille pantavaa on sairaanhoitopiirin pitkäjänteinen toiminta hoidon laadun ja potilasturvallisuuden kehittämiseksi sekä tuottavuuden parantamiseksi.

Kuntaliitto korostaa äidinkielisten palveluiden merkitystä ja toteaa, että mahdollisuus asioida omalla kielellä on erityisen tärkeää terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa. Lisäksi Kuntaliitto katsoo, että hyvin toimiva päivystys ja keskussairaala ovat alueelleen merkittäviä turvallisuus- ja elinvoimatekijöitä.

Kuntaliiton käsityksen mukaan keskussairaalassa, jonka yhteispäivystyksessä toimii muutamia erikoisaloja väestön tarpeiden mukaisesti, voidaan hoitaa valtaosa päivystyspotilaista. Lisäksi Vaasan keskussairaalaan olisi mahdollista muodostaa Turun yliopistollisen keskussairaalan erityisvastuualueen järjestämissopimuksella terveydenhuoltolaissa määriteltyä suppeamman yhteispäivystyksen mallia kattavampi päivystys ilman terveydenhuoltolain muutosta. Nykyisessä laissa määritelty ruotsinkielisten palveluiden järjestämisvelvoite Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirille on poikkeus tavanomaisista ERVA-alueen sisäisistä yhteistyökäytännöistä.

Päivi Koivuranta
hallintoylilääkäri