Lausunto oikeusministeriölle 7.5.2018, dnro 299/03/2018, Joonas Jänääri

Lausunto liittyen asetukseen ulosottovirastojen toimipaikoista

Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Kuntaliitto ry:ltä lausuntoa liittyen luonnokseen oikeusministeriön asetukseksi ulosottovirastojen toimipaikoista. Kuntaliitto on aiemmin Valtakunnanvoudinvirastolle antamassaan lausunnossa todennut asiaan seuraavasti:

Kuntaliiton kannan mukaan organisaatiomuutoksen kautta tavoitellut henkilöstösäästöt ja fyysisen ulosottoverkoston karsiminen ei kuitenkaan saa johtaa ulosottopalveluiden alueellisen saatavuuden heikkenemiseen, vaan niiden palvelut ja alueellinen saatavuus on turvattava myös tulevaisuudessa hyödyntäen edellä mietinnössä kirjattuja tavoitteita ja uudistuksia.

Kuntaliitto pitää edelleen tärkeänä, ettei fyysisen ulosottoverkoston karsiminen johda ulosottopalveluiden alueellisen saatavuuden heikkenemiseen. Kuntaliitto katsoo, että asetuksen mukainen ulosottoverkoston karsiminen, sisältää uhan ulosottopalveluiden heikkenemisestä osissa kuntakenttää.

SUOMEN KUNTALIITTO

Arto Sulonen
johtaja, lakiasiat

Joonas Jännäri
lakimies

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.