Maa- ja metsätalousministeriö, Dnro 3/03/2018, 15.3.2018, Taina Väre

Lausunto luonnoksesta hallituksen esityksestä laiksi lainajyvästöistä ja siemenrahastoista annetun lain kumoamisesta

Kuntaliitto pahoittelee lausunnon viivästymistä ja kiittää lisäajasta.

Esityksessä ehdotetaan kumottavaksi lainajyvästöistä ja siemenrahastoista annettu laki. Perusteluna kumoamiselle on, että lainajyvästöt ja siemenrahastot eivät enää toimi kyseisen lain mukaisessa tarkoituksessa. Lisäksi lain kumoaminen poistaisi tarpeetonta säätelyä.

Esityksessä ehdotetaan lisäksi säädettäväksi siitä, että lainajyvästön ja siemenrahastojen tulisi kahden vuoden kuluessa lain voimaantulosta tehdä selvitys niiden omaisuudesta, varoista ja veloista sekä luovuttaa omaisuus ja varat velkojen maksamisen jälkeen maataloutta edistävään toimintaan lainajyvästön tai siemenrahaston toimialueella. Lainajyvästön tai siemenrahaston tulisi ilmoittaa edellä mainittujen toimenpiteiden suorittamisesta maa- ja metsätalousministeriölle mainitussa määräajassa. Jos toimenpiteitä ei toteuteta säädetyssä määräajassa, siirtyisivät lainajyvästön tai siemenrahaston omaisuus, varat ja velat kunnalle tai manttaalikunnalle. Kunnan tai manttaalikunnan tulisi käyttää omaisuus ja varat maataloutta edistävään toimintaan.

Lainajyvästöt ja siemenrahastot voidaan lakkauttaa MMM:n luvalla ja hakemusten perusteella lakkautuspäätöksiä onkin jo tehty aiempina vuosina. Viimeisimmän, vuonna 2017 tehdyn selvityksen mukaan, vielä on olemassa seitsemän lainajyvästöä ja siemenrahastoa.

Kuntaliitto kannattaa hallituksen esitysluonnosta ja kahden vuoden määräaikaa asian hoitamiseksi. On tärkeää, että käytettävissä olevat varat voidaan ohjata paikallisen harkinnan mukaan, rahaston alkuperäistä tarkoitusta parhaalla mahdollisella tavalla kunnioittaen, maataloutta edistävään toimintaan niiden toiminta-alueella tämän päivän tarpeiden mukaisesti.

Lisäksi Kuntaliitto toteaa, että Suomen pelastuslaitoksia edustavan Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston lausunnossa oleva esitys on hyvä esimerkki siitä, miten rahoitusta voitaisiin kohdentaa maataloutta edistävään toimintaan. Maatalouden paloriskit suurvahinkotaajuuden ja vahinkojen suuruuden perusteella sekä maaseudun teknisen infrastruktuurin haavoittuvuuden tuottamat riskit muodostavat merkittävän haasteen maatilojen tuotannon jatkuvuuden hallinnalle. Pelastuslaitokset esittivät, että rahaston käytettävissä olevat varat ohjattaisiin, rahaston alkuperäistä tarkoitusta parhaalla mahdollisella tavalla kunnioittaen, maatalouden jatkuvuuden hallinnan parantamiseen tähtääviin toimiin sekä hankintoihin.

Jarkko Huovinen                                           Taina Väre

Johtaja, alueet ja yhdyskunnat                     Erityisasiantuntija, maaseudun kehittäminen ja pienkunta-asiat