Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle25.6.2018, dnro 478/03/2018, Jarkko Lahtinen

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle varhaiskasvatuslaiksi; asetusluonnos 3 §

Kuntaliitto pitää hyvänä, että asetuksella selvennetään päiväkodin lastenhoitajan tehtävään vaadittavat opinnot. Varhaiskasvatuslain siirtymäsäädöksellä turvataan nykyisen henkilöstön asema ja varmistetaan, että nykyisen lapsi- ja perhetyön perustutkinnon 2021 loppuun mennessä suorittaneet ovat kelpoisia päiväkodin lastenhoitajan tehtävään.

Kuntaliiton mielestä tulisi kuitenkin arvioida onko todellakin niin, että kelpoisuuden toimia päiväkodin lastenhoitajana voi saavuttaa tulevaisuudessa ainoastaan suorittamalla kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamista tuottavilla pakollisilla tutkinnon osilla tai kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamista tuottavilla pakollisilla tutkinnon osilla. Viittomakielisen ohjauksen osaamisen pakollisten tutkinnon osien lisäksi on suoritettava varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan osaamista tuottavat tutkinnon osat. Lisäksi kelpoisuuden voi saada suorittamalla sosiaali- ja terveysalan perustutkinto. Tutkinnon tulee sisältää lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamista tuottavat pakolliset tutkinnon osat.

Kuntaliitto esittää, että tutkittaisiin mahdollisten muiden lapsiin ja nuoriin liittyvien tutkintojen osalta voisiko joku muukin perustutkinto olla mahdollinen lastenhoitajan kelpoisuuden tuottavaksi tutkinnoksi.

Lisäksi Kuntaliitto kiinnittää huomiota, että jatkossa kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon suorittaneille perhepäivähoitoon suuntautuneille tulee taata selkeä ja kevyt väylä täydentää opintojaan siten, että kelpoisuus päiväkodin lastenhoitajan tehtävään voidaan saavuttaa.

Terhi Päivärinta
johtaja, opetus ja kulttuuri