Lausunto eduskunnan sivistysvaliokunnalle 28.9.2020 (797/03/2020) Johanna Selkee

HE laeiksi esittävän taiteen edistämisestä sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta

Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki esittävän taiteen edistämisestä, joka korvaisi nykyisen teatteri- ja orkesterilain. Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettua lakia muutettaisiin esittävän taiteen valtionosuutta koskevien säännösten osalta.

Esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistamisen tavoitteena on turvata kulttuuripalvelujen saavutettavuus ja vahvistaa kulttuurin toimintaedellytyksiä.

Uudistuksessa toimintayksikkö otettaisiin valtionosuusjärjestelmän piiriin toistaiseksi, jos sen arvioidaan täyttävän valtionosuuden edellytykset seuraavien kuuden vuoden ajan. Muutoin toimintayksikkö hyväksyttäisiin valtionosuuden piiriin kolmen vuoden määräajaksi.

Suomen Kuntaliitto kannattaa hallituksen esitystä, joka on pitkälti samansuuntainen kuin Suomen Kuntaliiton oma ehdotus oli aiemmin Jaakko Kuusiston työryhmän ehdotukseen. Hallituksen esityksessä on tunnistettu toimijakentän moninaisuus. Määräaikaisuudella voidaan madaltaa kynnystä saada mukaan uusia toimijoita. Toistaiseksi voimassa olevien kohdalla turvataan toiminnan jatkuvuus ja huomioidaan vakiintuneiden ylläpitäjien tekemät investoinnit sekä palvelujen saatavuus maan eri osissa.

Uudistuksen läpiviemiseen on varauduttu sisällyttämällä siihen yhteensä 13 miljoonan euron lisämäärärahat 2021–2024 julkisen talouden suunnitelmassa vuodesta 2022 alkaen.

Suomen Kuntaliitto pitää uudistuksen läpiviemisen kannalta oleellisena asiana, että lisämääräraha on käytössä jo vuodesta 2022 alkaen ja sen kohdentamisessa huomioidaan valtionosuusrahoitusta saavien tilanne, koska vos-toimijoiden valtionosuuksiin on jo aiemmin tehty merkittäviä leikkauksia eikä valtionosuus ole seurannut todellista henkilötyövuosien määrän kehitystä.

Tällä hetkellä teattereiden valtionosuuksista vähän alle puolet ja orkestereiden vastaavista vähän yli puolet tulee rahapelitoiminnan voittovaroista.

Suomen Kuntaliitto tukee opetus- ja kulttuuriministeriön toimia, jotta lakisääteisten tehtävien toteuttamiseen liittyvät valtionosuudet ml. liikunta ja nuoriso saadaan siirrettyä hallitusti budjetin puolelle. Suomen Kuntaliitto painottaa poliittista vastuuta rahoitustarpeen ratkaisemisessa, jotta turvataan taiteelle ja kulttuurin riittävät ja pysyvät voimavarat siitä riippumatta, onko kyseessä Veikkauksen tai budjetin kautta jaettu valtion tuki.

Valtion rahoitus esittävälle taiteelle perustuisi vuosittain tarkistettavaan yksikköhintaan, valtiontalousarviossa vahvistettuun henkilötyövuosien määrään ja valtionosuusprosenttiin. Yksikköhinta perustuisi todellisiin kustannuksiin ja siinä huomioitaisiin kustannustason muutokset.

Suomen Kuntaliitto pitää tärkeänä, että rahoitus perustuu todellisiin kustannuksiin, poikkeuksena kuitenkin koronasta aiheutunut kustannusten romahdus vuonna 2020. Tästä syystä vuoden 2020 kustannustietoja ei sellaisenaan voi hyödyntää rahoituksen pohjana. Vuoden 2020 tiedoissa voitaisiin hyödyntää aiempien vuosien keskiarvoa.

Hallituksen esitys mahdollistaa korotetun valtionosuusprosentin myöntämisen osaan henkilötyövuosista.

Suomen Kuntaliitto kannattaa ratkaisua ja pitää hyvänä että korostusperusteissa on huomioitu toimijoiden kustannusrakenteissa olevat erot sekä kulttuurin saavutettavuuden näkökulmasta vähemmän edustetut ryhmät ja yhteiskunnan moninaistuminen. Saatavuuden näkökulmasta on tärkeää turvata alueteatteri- ja orkesteritoiminnan edellytykset erityisesti pitkien välimatkojen alueilla.

Esittävän taiteen toimintayksiköiden rahoitus perustuu jatkossakin edelleen kunnalliseen rahoitukseen, valtionosuuteen ja laitoksen oman toiminnan tuottoihin, sillä kunnat ylläpitävät ja tukevat esittävän taiteen toimintayksiköitä (sekä valtionosuutta saavia että sen ulkopuolisia) merkittävästi.

Suomen Kuntaliitto pitää tärkeänä periaatteena edelleen sitä, että esittävän taiteen toimintayksiköiden ylläpitäminen on kunnille vapaaehtoinen tehtävä eikä esityksessä ole määritelty kunnan rahoitusosuutta em. vapaaehtoisten tehtävien hoitamiseen. Esityksellä ei arvioida olevan olennaisia vaikutuksia kuntien talouteen, mutta yksittäisiin valtionosuuden saajiin (ml kuntaylläpitäjät) kohdistuvia vaikutuksia on tässä vaiheessa vaikea ennakoida.

Esityksessä säädetään menettelystä, millä toimijat voivat hakeutua valtionosuuden piiriin 3 vuoden välein. Hallituksen esitys tuo valtionosuusrahoitukseen säännöllisen arvioinnin, jota tehdään 6 vuoden välein.

Suomen Kuntaliitto kannattaa hakumenettelyä ja arviointia. Hallituksen esityksessä on selvästi kerrottu millä tavoin valtionosuuden piiriin voi hakeutua ja mitä valtionosuutta saavalta edellytetään. Arviointia tehdään tältä pohjalta. Selkeys lisää läpinäkyvyyttä ja tukee kansallista seurantaa.

Hallituksen esityksessä säädetään Taiteen edistämiskeskuksen yhteyteen tulevasta esittävän taiteen valtionosuuslautakunnasta. Sen tehtävänä olisi antaa opetus- ja kulttuuriministeriölle asiantuntijalausuntoja hakemuksista valtionosuuden piiriin hyväksymisestä.

Kuntaliitto pitää tärkeänä, että lautakunnan lausuntovalta on rajallinen ja se koskee 3§:n valtionosuuden tarpeellisuutta sekä 4 §:n valtionosuuden edellytysten täyttymistä. Hakemusten arvioinnissa ei voi soveltaa vertaisarviointia, mitä Taiteen edistämiskeskus soveltaa yksittäisten produktioiden ja hankkeiden kohdalla. Valtionosuushakijoiden oikeusturvan kannalta on tärkeää, että valtionosuuskelpoisuutta arvioidaan yhtäläisesti laissa olevien kriteerien pohjalta.

Suomen Kuntaliitto pitää tärkeänä, että uudesta vos-järjestelmästä tiedotetaan kenttää mahdollisimman paljon ja rahoituspäätökset tehdään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta ylläpitäjät voivat varautua muutoksiin riittävän ajoissa.

Suomen Kuntaliitto pitää erinomaisena, että opetus- ja kulttuuriministeriö teettää myöhemmin ulkopuolisen arvioinnin uudistuksen vaikutuksista.

Suomen Kuntaliitto kannattaa hallituksen esitystä ja ehdotettuja pykäliä esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistamiseksi.

Johanna Selkee
erityisasiantuntija