Lausunto oikeusministeriölle (112/03.01.00/2024) 10.4.2024, Riikka Lehtimäki

Hallituksen esitys asunto-osakeyhtiölain muuttamiseksi (osakehuoneiston hallintaanotto, tiedoksiannot)

Oikeusministeriö pyytää Kuntaliiton lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi asunto-osakeyhtiölain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi asunto-osakeyhtiölakia siten, että osakehuoneiston hallintaanottopäätöksen tekemiseksi ja täytäntöönpanemiseksi tarvittavat tiedoksiannot voidaan toteuttaa myös tilanteissa, joissa todisteellinen tiedoksianto ulkomaille ei ole mahdollista. Osakehuoneiston hallintaanottoon liittyviä tiedoksiantomenettelyjä koskevien muutosehdotusten lisäksi ehdotuksella on tarkoitus varmistaa, ettei hallintaanottoa koskevan yhtiökokouksen päätöksen tiedoksi antamiseen ulkomaille kuluva aika johda päätöksen tehottomuuteen.

Ehdotuksella on tarkoitus varmistaa, että osakehuoneiston hallintaanotosta asunto-osakeyhtiölain mukaan päättävällä yhtiöllä on tosiasiassa käytössään riittävät keinot laissa edellytetylle varoituksen ja yhtiökokouksen päätöksen tiedoksi antamiselle ulkomailla oleskelevalle vastaanottajalle.

Hallituksen esityksessä esitetään, että haaste osakehuoneiston hallintaanottoa koskevassa häätöasiassa voidaan antaa tiedoksi muualla kuin Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa oleskelevalle osakkenomistajalle, jonka osoite on tiedossa, siten kuin oikeudenkäymiskaaren 11 luvun 9 §:ssä säädetään, jos tiedoksianto ei ole muuten mahdollinen. Tällöin oikeudenkäymiskaaren 11 luvun 10 §:ssä tarkoitettu ilmoitus on lisäksi toimitettava osakehuoneistoon, jonka ottamista yhtiön hallintaan asia koskee.

Kuntaliiton lausunto

Suomen Kuntaliitto ry esittää lausuntonaan lausuntopalvelussa

Kuntaliitto pitää ehdotettuja muutoksia asunto-osakeyhtiölakiin kannatettavina. Esityksessä on huomioitu laaja-alaisesti jo valmistelun tässä vaiheessa muutoksien vaikutuksia. Kuntaliitto pitää hyvänä, että ehdotuksella poistetaan laissa oleva aukko, joka on estänyt lakiin sisältyvien oikeussuojakeinojen käyttämisen niissä tapauksissa, joissa henkilön osoite kolmansissa maissa on tiedossa, mutta tiedoksiantoa ei syystä tai toisesta voida tehdä. Kuntaliitto pitää tärkeänä, että asunto-osakeyhtiöillä on keinot ottaa huoneisto hallintaan lain sallimissa tapauksissa riippumatta siitä, onko osakkeenomistaja tai hänen osoitteensa tuntematon vai ei.

Pidämme kannatettavana, että lain sanamuodot ovat yhteneväiset, milloin niiden käyttötarkoitus on samansisältöinen. Mikäli tiedoksiantotavoilla ei ole pykälien välillä (varoitus ja hallintaanotto) eroa keskenään, sanamuotojen tulisi selvyyden vuoksi olla yhdenmukaiset. Mikäli pykälien sanamuodot ovat toisistaan poikkeavat, vaikka ne eivät tosiasiallisesti sisällöllisesti eroa toisistaan, tämä voi aiheuttaa tarpeetonta sekaannusta lakia sovellettaessa.

Kuntaliitto pitää 4 §:ään ehdotettua muutosta kannatettavana, jotta vältytään asuinhuoneiston hallintaanottopäätösten tehottomuudelta.

SUOMEN KUNTALIITTO

Riikka Lehtimäki
johtava juristi

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Kuvituskuva.

EU-vaalit ovat kuntavaalit

Tutustu EU-vaalikauden tavoitteisiimme

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.