Lausunto ympäristöministeriölle 22.3.2024 (77/03.01.00/2024) Minna Mättö

Hallituksen esitys eduskunnalle luonnonsuojelulain muuttamisesta

Kuntaliitto kiittää lausuntopyynnöstä ja lausuu seuraavan:

Luonnonsuojelulain muuttaminen liittyy RED-direktiivin toimeenpanoon, joka on laaja kokonaisuus. Nyt lausunnolla ovat pykälämuutokset yhteen lakiin tässä laajassa kokonaisuudessa. RED-direktiivin muutos edellyttää useita lainsäädäntömuutoksia ja uutta sääntelyä. Toimeenpanon valmisteluvastuu jakautuu ainakin TEM:in ja YM:n hallinnonaloille. REDIII-direktiivin toimeenpanon kokonaisuudesta kansallisen tason aikataulutuksineen ei ole muodostettavissa kunnollista kokonaiskuvaa, mitä Kuntaliitto pitää merkittävänä puutteena. Kuntaliitto ehdottaa, että toimeenpanon valmistelusta vastaavat ministeriöt vähintäänkin laativat toimeenpanosta, siihen liittyvästä selvitystyöstä ja toimeenpanon aikataulutuksesta selkeän kuvauksen, jotta sidosryhmien ja kansalaisten on mahdollista seurata toimeenpanon etenemistä ja osallistua siihen.

Uusiutuvan energian direktiivin 16 f artikla mahdollistaa sen, että jäsenmaa voi asianmukaisesti perustelluissa ja erityisissä olosuhteissa rajoittaa artiklan soveltamisen koskemaan alueensa tiettyjä osia sekä tietyn tyyppisiä teknologioita tai tiettyjä teknisiä ominaisuuksia käsittäviä hankkeita kansallisissa energia- ja ilmastosuunnitelmissaan esitettyjen painopisteiden mukaisesti. Lakiehdotukseen ei sisälly arviointia tämän liikkumavaran käyttämisen tarpeellisuudesta Suomessa. Jatkovalmistelussa voisi olla tarpeen vielä arvioida, olisiko Suomen perusteltua käyttää artiklassa jäsenmaille jätettyä mahdollisuutta rajata säännöksen soveltamisalaan kuuluvia hankkeita jollain tavalla.

Kuntaliitto pitää tärkeänä, että direktiivin toimeenpanoa koskevaan lakiehdotukseen sisältyisi myös sellaiset keskeiset tiedot, jotka ovat tarpeen toimeenpantavien EU-sääntelyn artiklojen tarkoituksen ja tavoitteen ymmärtämiseksi, kuten direktiivin johdanto-osassa mahdollisesti esitetyt tiedot. Lainkirjoittajan oppaassa todetaan, että johdanto-osassa esitetään säädöksen tavoitteet ja perustelut säädöksen antamiselle ja että johdanto-osaa voidaan käyttää apuna artiklatekstiä tulkittaessa.

SUOMEN KUNTALIITTO

Mättö Minna
juristi

tags

Minna Mättö
+358 9 771 2037, +358 50 308 1487
Vastuualueet
  • alueidenkäytön suunnittelun ja rakentamisen lainsäädäntö
  • rakennetun ympäristön digitalisaatioon liittyvät juridiset kysymykset
  • luonnon monimuotoisuuteen ja suojeluun liittyvät juridiset kysymykset

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Kuntien valitusosoituksissa on huomioitava kaksi kesän 2023 aikana tullutta muutosta.

Tutustu ohjeistukseen.

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!