Lausunto Opetushallitukselle 13.9.2025 (03.01.00/2025) Mari Sjöström, Jarkko Lahtinen, Elsa Mantere

Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden 2014 muuttaminen, Liikunnallisen elämäntavan edistäminen

ESIOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET

Palaute kuvausten riittävyydestä ja mahdolliset täydennykset/muutokset paikallisen opetussuunnitelmatyön näkökulmasta

Esiopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet (Luku 2)

Valitse vaihtoehdoista

  • Kuvaus on riittävä.

Esiopetuksen toimintakulttuuri (Luku 3)

Valitse vaihtoehdoista

  • Kuvausta tulee täydentää/muuttaa.

Täydennys/muutosehdotus:

Kuntaliitto on aiemmissa perusopetuslain 2 §:n muuttamista koskevissa lausunnoissaan (10.2.2025, 22.11.2024) todennut yhtyvänsä siihen, että liikunnallinen elämäntapa on yhteiskunnallisesti merkittävä asia. Liikkumisella ja aktiivisuudella on todettu olevan monenlaisia myönteisiä vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin. Toiminnallisuuden lisääminen esi- ja perusopetuksessa on kannatettava tavoite. Kuntaliitto painottaa, että opetussuunnitelman perustemuutokset tehtäisiin maltillisesti.

Kuntaliiton mukaan tavoite edistää liikunnallista elämäntapaa esiopetuksessa, on riittävällä tavoin kuvattu esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. 

Kuntaliitto kiinnittää huomiota, että esiopetuksen toimintakulttuuria koskevaan osioon on tehty paljon muutoksia. Kuntaliiton näkemyksen mukaan esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnoksessa on jatkettu käytännettä lisätä sisältöjä, jotka eivät Kuntaliiton näkemyksen mukaan kuulu perusopetuslain 14 §:n mukaisen valtuutussäännöksen piiriin. Näitä on mm. toimintakulttuuri ja oppimisympäristöt. Mikäli valtuutussäännöksen rajoissa pitäydyttäisiin, olisi perustemuutostarpeita selkeästi vähemmän. 

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnoksessa on tehty liikunnallista elämäntapaa koskevien muutosten lisäksi huomattavan laaja muutos esiopetuksen toimintakulttuuria koskevaan osioon. Kuntaliitto kiinnittää huomiota, että Opetushallitus on lausuntopyynnössään todennut ”muutostarve ei lisäisi kuntien velvoitteita”. Kuntaliiton mukaan opetussuunnitelmaan perusteisiin tehtävät stilisoinnit aiheuttavat herkästi hallinnollista työtä kunnissa. Kuntaliiton mukaan olisi tärkeää, että muutostarpeita selvitettäisiin huolella ja niitä tehtäisiin harkitusti. Opetussuunnitelmassa olevat ns. yleiset osiot ohjaavat paikallisten täsmennysten laadintaa. Nyt esiopetuksen järjestäjät joutuvat arvioimaan, onko muutettava paikallisia esiopetuksen opetussuunnitelmia laajemmin kuin liikunnallisen elämäntavan edistämiseksi.  

Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet (Luku 4)

Valitse vaihtoehdoista

  • Kuvaus on riittävä.

PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET

Palaute kuvausten riittävyydestä ja mahdolliset täydennykset/muutokset paikallisen opetussuunnitelmatyön näkökulmasta

Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet (Luku 3)

Valitse vaihtoehdoista

  • Kuvaus on riittävä

Perusopetuksen toimintakulttuuri (Luku 4)

Valitse vaihtoehdoista

Kuvaus on riittävä

Liikunnallisen elämäntavan edistäminen (ehdotettu alaluku 4.2.3)

Valitse vaihtoehdoista

Kuvausta tulee täydentää/muuttaa.

Täydennys/muutosehdotus:

Kuntaliitto toteaa yleisesti, että perusopetuslain 14 §:n 2 momentissa on määritelty Opetushallituksen toimivalta. Kuntaliiton näkemyksen mukaan perusteluonnoksessa on jatkettu käytännettä lisätä sisältöjä, jotka eivät Kuntaliiton näkemyksen mukaan kuulu valtuutussäännöksen piiriin. Näitä on mm. toimintakulttuuri ja oppimisympäristöt. Mikäli valtuutussäännöksen rajoissa pitäydyttäisiin, olisi muutostarpeita myös vähemmän.  

Kuntaliitto kiinnittää pienenä yksityiskohtana huomiota siihen, että perusteissa todetaan tavoitteeksi edistää lasten ja nuorten liikunnallista elämäntapaa. Kuntaliiton mukaan perusopetuslaissa todetaan, että esi- ja perusopetuksen tulee edistää liikunnallista elämäntapaa. Opetussuunnitelman perusteissa olisi luontevinta käyttää johdonmukaisesti käsitettä ”oppilaat” ja edistää oppilaiden liikunnallista elämäntapaa.     

Kuntaliiton mukaan perusteiden muutoksen jatkovalmistelussa tulisi kiinnittää huomiota siihen, että perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa voidaan ohjata perusopetuksen järjestäjän toimintaa vain koulupäivän puitteissa ei muutoin. Opetuksen järjestäjän toimivalta on perusopetuslaissa määritelty tarkoin. Kuntaliiton mukaan opetuksen järjestäjälle ei voida asettaa perusteluonnoksessa kuvatulla tavalla tavoitteeksi vahvistaa lasten ja nuorten liikunnallista elämäntapaa koulupäivän ulkopuolella. Kuntaliitto tunnistaa, että houkutus saattaa olla suuri edistää kokonaisvaltaisesti lasten ja nuorten liikunnallista elämäntapaa sekä koulupäivän aikana että vapaa-ajalla kouluympäristössä olevia puitteita hyödyntäen. Opetussuunnitelman perusteilla ei tule ohjata koulupäivän ulkopuolisten toimintojen järjestelyistä. Opetussuunnitelman perusteista seuraava kohta tulisi poistaa ”Koulupäivän ulkopuolella liikunnallista elämäntapaa voidaan edistää aamu- ja iltapäivätoiminnassa, kerho- ja harrastustoiminnalla, koulumatka- ja kuljetusjärjestelyillä sekä huomioimalla monipuoliset liikkumisen edellytykset koulujen ja niiden toimintaympäristöjen rakentamisessa ja käyttömahdollisuuksissa.” Osa mainituista toiminnoista ei ole opetuksen järjestäjän tai yksittäisen koulun toimivallan piirissä. 

Kuntaliitto kiinnittää huomiota, että perusteluonnoksessa todetaan yleisessä tekstiosioissa kuvatut muutokset siirrettäväksi sellaisenaan paikallisiin opetussuunnitelmiin. Paikallisessa opetussuunnitelmassa opetuksen järjestäjän tulee päättää, miten opetuksen järjestäjä toteuttaa liikunnallisen elämäntavan edistämistä ja miten toteutumista seurataan, arvioidaan ja kehitetään. Kuntaliitto ei pidä ehdotettua paikallista kuvausta tarpeellisena kuntien toimiessa opetuksen järjestäjinä. On olemassa muuta lainsäädäntöä, joka ohjaa kuntia edistämään asukkaidensa hyvinvointia, terveyttä ja liikunnallisuutta yhdenvertaisin periaattein. Suurin osa perusopetuksen järjestäjistä on kuntia. Vuoden 2023 alusta voimaan tullut hyvinvointialueuudistus muutti kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtäväkokonaisuutta. Kunnassa on raportoitava kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustolle vuosittain. Lisäksi kunnilla on velvollisuus laatia erillinen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma. Näin ollen lasten ja nuorten asema on huomioitu erityisellä tapaa. Kuntaliitto muistuttaa, että liikuntalain mukaisesti ”yleisten edellytysten luominen liikunnalle paikallistasolla on kuntien tehtävä. Kunnan tulee luoda edellytyksiä kunnan asukkaiden liikunnalle järjestämällä liikuntapalveluja sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävää liikuntaa eri kohderyhmät huomioon ottaen”. Kuntaliitto ei kannata ratkaisuja, joissa kunnille synnytetään lisää päällekkäisiä suunnitelma- ja seurantavelvoitteita. 

SUOMEN KUNTALIITTO

Susanna Huovinen                           
varatoimitusjohtaja

Mari Sjöström
erityisasiantuntija

Kuntaliiton asiantuntijat, jotka voivat kertoa lisää

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista

Ilmoittaudu mukaan Sivistyksen ajankohtaistunti – webinaareihin!

Sivistyksen ajankohtaistunti -webinaareissa käsitellään muun muassa varhaiskasvatukseen, peruskouluun ja toisen asteen koulutukseen liittyviä teemoja. Webinaareja pidetään noin kuusi vuodessa.

Lue lisää ja ilmoittaudu webinaareihin.

Tule kuulolle Vartteja vapaa-ajasta –webinaareihin

Webinaarisarjassa käsitellään vapaa-aikaan ja hyvinvointiin liittyviä koskevia teemoja, kuten liikunta-, nuoriso-, kulttuuri-, ja kirjastopalveluita sekä hyvinvointiasioita. 

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Muutoksenhakuohjemallit varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen toimialalla

Erikoislainsäädäntöön sisältyvät muutoksenhakusäännökset syrjäyttävät kuntalaissa säädetyn muutoksenhaun. Lue lisää