Tuotteet talousjohtamisen tueksi

Kustannuslaskentaoppaan Excel-taulukot

Kustannuslaskentaoppaan excel-taulukot

Kunnat ja kuntayhtymät tarvitsevat vertailukelpoista, luotettavaa ja läpinäkyvää tietoa toimintansa kustannuksista.

Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille on käsikirja, jossa annetaan ohjeistusta vertailukelpoiseen hinnoitteluun, kustannusvaikuttavuuden arviointiin sekä kannattavuus- ja investointilaskelmien tekemiseen.

Valmiita excel-pohjaisia laskureita voidaan käyttää hyväksi mm. katetuoton, poistojen, leasingin ja kustannusperusteisen budjetoinnin suunnittelussa ja laskennassa. Laskureihin syötetään lähtöoletukset, jonka pohjalta laskuri tuottaa automaattisesti lopputuloksen. Useimmat laskureista sisältävät myös herkkyystarkastelun, jossa voidaan muuttaa lähtöoletuksia ja tarkastella muutosten vaikutuksia lopputulokseen.

Kustannuslaskentaopas kunnille ja kuntayhtymille -teoksessa esiteltyjen laskentaesimerkkien pohjalta tehdyt laskurit löydät tältä: https://www.kuntaliitto.fi/talous/kustannuslaskenta/kustannuslaskentaopas-kunnille-ja-kuntayhtymille
Excel-taulukot löytyvät sivun lopusta Kustannuslaskentaoppaan liitteet-osiosta.

Mikko Mehtonen

Etunimi
Mikko
Sukunimi