Suomen kaupungit ja kunnat

Kaupunkien ja kuntien lukumäärät ja väestötiedot

Suomessa on vuonna 2022 yhteensä 309 kuntaa, joista 107 käyttää itsestään kaupunki -nimitystä ja 202 kuntaa kunta -nimitystä. Vuoden 2022 alussa ei tapahtunut yhtään kuntaliitosta.

Asukasmäärältään Manner-Suomen pienin kunta on Luhanka (703 asukasta) ja Ahvenanmaan pienin kunta on Sottunga (105 asukasta).  Suomen pienin kaupunki on Kaskinen (1 289 asukasta) ja suurin Helsinki (658 457 asukasta). Manner-Suomessa on 293 kuntaa ja Ahvenanmaalla 16. Asukaslukutiedot perustuvat 31.12.2021 tilanteen mukaisiin tietoihin.

Suomen suurimmat kaupungit ovat suuruusjärjestyksessä Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Kuopio, Lahti ja Pori. Yli 100 000 asukkaan kaupunkeja on yhteensä 9 ja näissä asuu yli 2,2 miljoonaa suomalaista. Pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) asuu noin 1 200 000 suomalaista.

Suomen kunnat ovat kooltaan keskimäärin melko pieniä

Keskimääräinen kuntakoko vuonna 2021 oli 17 955 asukasta. Kuntien mediaanikoko on 5 967 asukasta. Puolet Suomen kunnista on asukasmäärältään pienempiä ja puolet suurempia kuin mediaani.

Suomen suurimmat kaupungit ja pienimmät kunnat 2022

(asukasluku 31.12.2021, Tilastokeskus) Taulukko päivitetään uusilla tiedoilla huhtikuussa 2023.

Suomen suurimmat     Suomen pienimmät     Manner-Suomen pienimmät
1. Helsinki 658 457   Sottunga 105   Luhanka 703
2. Espoo 297 132   Kökar 224   Lestijärvi 719
3. Tampere 244 223   Kumlinge 313   Pelkosenniemi 924
4. Vantaa 239 206   Lumparland 376   Hailuoto 950
5. Oulu 209 551   Brändö 449   Kustavi 971
6. Turku 195 137   Vårdö 463   Savukoski 1 009
7. Jyväskylä 144 473   Föglö 501   Merijärvi 1 076
8. Kuopio 121 543   Geta 505   Halsua 1 083
9. Lahti 120 027   Luhanka 703   Kivijärvi 1 088
10. Pori 83 482   Lestijärvi 719   Utsjoki 1 176
11. Kouvola 80 454   Pelkosenniemi 924   Karijoki 1 192
12. Joensuu 77 261   Eckerö 933   Ristijärvi 1 210
13. Lappeenranta 72 634   Hailuoto 950   Kyyjärvi 1 232
14. Hämeenlinna 67 971   Kustavi 971   Kaskinen 1 289
15. Vaasa 67 615   Savukoski 1 009   Kannonkoski 1 311

Jos sinua kiinnostavat Suomen kaupungit aakkosjärjestyksessä, voit katsoa kaikkien kuntien asukaslukutiedot suoraan Tilastokeskuksen taulukosta

Muualla Kuntaliitto.fissä

Sinua voisi kiinnostaa myös

Kuntanumerot ja kuntapohjaiset aluejaot

Vuonna 2022 Suomessa on yhteensä 309 kuntaa, joista 16 on Ahvenanmaalla. Maakuntia on 18 + Ahvenanmaa.

narrow

Kuntien pinta-alat ja asukastiheydet

Suomen kunnat ovat pinta-aloiltaan hyvin eri kokoisia. Suomen väestötiheys 1.1.2021 oli 18,2 asukasta maaneliökilometriä kohden. Muuhun Eurooppaan verrattuna Suomi on varsin harvaan asuttu maa.

narrow

Kuntien yhteystiedot ja vaakunat

Kunnat, niiden yhteystiedot sekä vaakunat vaakunaselitteineen. Tarjolla on myös muuta kuntakohtaista tietoa, kuten kuntanumerot, naapurikunnat sekä kansainväliset ystävyyskunnat.

lateral-image-left