Suomen kaupungit ja kunnat

Kaupunkien ja kuntien lukumäärät ja väestötiedot

Suomessa on vuonna 2021 yhteensä 309 kuntaa, joista 107 käyttää itsestään kaupunki -nimitystä ja 202 kuntaa kunta -nimitystä.

Asukasmäärältään Manner-Suomen pienin kunta on Luhanka (699 asukasta) ja Ahvenanmaan pienin kunta on Sottunga (101 asukasta).  Suomen pienin kaupunki on Kaskinen (1 278 asukasta) ja suurin Helsinki (656 920 asukasta). Manner-Suomessa on 293 kuntaa ja Ahvenanmaalla 16. Asukaslukutiedot perustuvat 31.12.2020 tilanteen mukaisiin tietoihin.

Vuoden 2021 alussa toteutui yksi kuntaliitos kun Honkajoen kunta liittyy Kankaanpään kaupunkiin. Nurmes ja Valtimo yhdistyivät vuoden 2020 alussa.  Tätä edeltäneet kuntaliitokset tapahtuivat vuonna 2017. Tuolloin yhdistyivät Luvia ja Eurajoki sekä Juankoski ja Kuopio. Tarkempaa tietoa liitoksista ja kuntien määrän muutoksista löytyy oheisista liitteistä.

Suomen suurimmat kaupungit ovat suuruusjärjestyksessä Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Lahti, Kuopio, ja Pori. Yli 100 000 asukkaan kaupunkeja on yhteensä 9 ja näissä asuu yli 2,2 miljoonaa suomalaista. Pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) asuu noin 1 200 000 suomalaista.

Suomen kunnat ovat kooltaan keskimäärin melko pieniä. Keskimääräinen kuntakoko vuonna 2020 oli 17 851 asukasta. Kuntien mediaanikoko on 6 016 asukasta. Puolet Suomen kunnista on asukasmäärältään pienemipiä ja puolet suurempia kuin mediaani.

Suomen suurimmat kaupungit ja pienimmät kunnat 2020

Suomen suurimmat     Suomen pienimmät     Manner-Suomen pienimmät
1. Helsinki 656 920   Sottunga 101   Luhanka 699
2. Espoo 292 796   Kökar 225   Lestijärvi 722
3. Tampere 241 009   Kumlinge 307   Pelkosenniemi 931
4. Vantaa 237 231   Lumparland 372   Hailuoto 949
5. Oulu 207 327   Brändö 449   Kustavi 962
6. Turku 194 391   Vårdö 460   Savukoski 1009
7. Jyväskylä 143 420   Geta 511   Merijärvi 1078
8. Kuopio 120 210   Föglö 526   Halsua 1103
9. Lahti 119 984   Luhanka 699   Kivijärvi 1107
10. Pori 83 684   Lestijärvi 722   Karijoki 1207
11. Kouvola 81 187   Pelkosenniemi 931   Utsjoki 1219
12. Joensuu 76 935   Hailuoto 949   Ristijärvi 1235
13. Lappeenranta 72 662   Eckerö 958   Kaskinen 1278
14. Hämeenlinna 67 848   Kustavi 962   Kyyjärvi 1288
15. Vaasa 67 551   Sund 1007   Kannonkoski 1323

Muualla Kuntaliitto.fissä

Kuntanumerot ja kuntapohjaiset aluejaot

Vuonna 2021 Suomessa on yhteensä 309 kuntaa, joista 16 on Ahvenanmaalla. Maakuntia on 18 + Ahvenanmaa.

narrow

Kuntien pinta-alat ja asukastiheydet

Suomen kunnat ovat pinta-aloiltaan hyvin eri kokoisia. Suomen väestötiheys 1.1.2021 oli 18,2 asukasta maaneliökilometriä kohden. Muuhun Eurooppaan verrattuna Suomi on varsin harvaan asuttu maa.

narrow

Kuntien yhteystiedot ja vaakunat

Ylemmässä linkissä listaus Suomen kunnista, niiden yhteystiedoista sekä vaakunoista. Tarjolla myös muuta kuntakohtaista tietoa, kuten kuntanumerot, naapurikunnat sekä kansainväliset ystävyyskunnat.

lateral-image-left
Jaana Halonen

Erityisasiantuntija
Asiakkuudet, verkostot ja kv-asiat, Asiakkuudet
+358 9 771 2126, +358 50 452 7035
Vastuualueet
  • kehyskunta-asiat
  • kehyskuntaverkosto
  • asiakkuuksien kehittäminen
Kuntavaalit

Kuntavaalit 2021

Seuraavat kuntavaalit järjestetään kesäkuussa 2021. Silloin meillä on mahdollisuus valita, kuka meitä edustaa kuntien päättävissä elimissä. Kuntavaalit ovat meille ennen kaikkea lähidemokratiaa edustavat vaalit, joissa valitaan ne päättäjät, jotka ovat lähimpänä jokapäiväistä arkeamme.

lateral-image-left