Kaupunkien ja kuntien lukumäärät ja väestötiedot

Suomessa on vuonna 2019 yhteensä 311 kuntaa, joista 107 käyttää itsestään kaupunki -nimitystä ja 204 kuntaa kunta -nimitystä.

Asukasmäärältään Manner-Suomen pienin kunta on Luhanka (707 asukasta) ja Ahvenanmaan pienin kunta on Sottunga (91 asukasta).  Suomen pienin kaupunki on Kaskinen (1 262 asukasta) ja suurin Helsinki (648 042 asukasta). Manner-Suomessa on 295 kuntaa ja Ahvenamaalla 16. Asukaslukutiedot perustuvat 31.12.2018 tilanteen mukaisiin tietoihin.

Vuoden 2019 alussa ei tapahtunut kuntaliitoksia ja kuntien määrä pysyy samana kuin edellisvuonna.  Vuonna 2017 toteutui kaksi kuntaliitosta, jolloin Luvia ja Eurajoki sekä Juankoski ja Kuopio yhdistyivät. Vuonna 2016 tehtiin neljä liitosta ja vuonna 2015 kolme. Vuonna 2014 kuntien määrä pysyi ennallaan. Vuoden 2013 alussa toteutuneissa yhdessätoista kuntaliitoksessa kuntien määrä väheni kuudellatoista. Tarkempaa tietoa liitoksista ja kuntien määrän muutoksista löytyy oheisista liitteistä.

Suomen suurimmat kaupungit ovat suuruusjärjestyksessä Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu, Turku, Jyväskylä, Lahti, Kuopio, ja Pori. Yli 100 000 asukkaan kaupunkeja on yhteensä 9 ja näissä asuu lähes 2,2 miljoonaa suomalaista. Pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) asuu noin 1 170 000 suomalaista.

Suomen kunnat ovat kooltaan keskimäärin melko pieniä. Keskimääräinen kuntakoko vuonna 2018 oli 17 743 asukasta. Kuntien mediaanikoko on 6 081 asukasta. Puolet Suomen kunnista on asukasmäärältään pienemipiä ja puolet suurempia kuin mediaani.

Suomen suurimmat ja pienimmät kunnat 2019

kerrostalotyömaa

Kuntanumerot ja kuntapohjaiset aluejaot

Vuonna 2017 Suomessa on yhteensä 311 kuntaa, joista 16 on Ahvenanmaalla. Maakuntia on 18 + Ahvenanmaa.
narrow
tie maaseudulla

Kuntien pinta-alat ja asukastiheydet

Suomen kunnat ovat pinta-aloiltaan hyvin eri kokoisia. Pinta-alaltaan pienin kunta on Kauniainen (6,0 km2) ja suurin Inari (17 334 km2). Kuntien pinta-alojen mediaani on 753 km2. Suomen väestötiheys 1.1.2016 oli 18,1 asukasta maaneliökilometriä