Kaupunkien ja kuntien lukumäärät ja väestötiedot

Suomessa on vuonna 2018 yhteensä 311 kuntaa, joista 107 käyttää itsestään kaupunki -nimitystä ja 204 kuntaa kunta -nimitystä. Kangasala otti 1.1.2018 käyttöön kaupunki -nimityksen.

Asukasasmäärältään Manner-Suomen pienin kunta on Luhanka (734 asukasta) ja Ahvenanmaan pienin kunta on Sottunga (92 asukasta). Asukasmäärältään Suomen pienin kaupunki on Kaskinen (1 274 asukasta) ja suurin Helsinki (643 272 asukasta). Manner-Suomessa on 295 kuntaa ja Ahvenamaalla 16.

Vuoden 2018 alussa ei tapahtu kuntaliitoksia ja kuntien määrä pysyy samana kuin edellisvuonna.  Vuonna 2017 toteutui kaksi kuntaliitosta, jolloin Luvia ja Eurajoki sekä Juankoski ja Kuopio yhdistyivät. Vuonna 2016 tehtiin neljä liitosta ja vuonna 2015 kolme. Vuonna 2014 kuntien määrä pysyi ennallaan. Vuoden 2013 alussa toteutuneissa yhdessätoista kuntaliitoksessa kuntien määrä väheni kuudellatoista. Tarkempaa tietoa liitoksista ja kuntien määrän muutoksista löytyy oheisista liitteistä.

Vuoden 2018 alussa Suomessa oli 9 yli 100 000 asukkaan kaupunkia. Pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) asuu noin 1 155 000 suomalaista.

Suomen kunnat ovat kooltaan keskimäärin melko pieniä. Keskimääräinen kuntakoko vuonna 2017 oli 17 727 asukasta. Kuntien mediaanikoko on 6 146 asukasta. Puolet Suomen kunnista on asukasmäärältään pienemipiä ja puolet suurempia kuin mediaani.

Taulukko: suurimmat ja pienimmät kunnat

kerrostalotyömaa

Kuntanumerot ja kuntapohjaiset aluejaot

Vuonna 2017 Suomessa on yhteensä 311 kuntaa, joista 16 on Ahvenanmaalla. Maakuntia on 18 + Ahvenanmaa.
narrow
tie maaseudulla

Kuntien pinta-alat ja asukastiheydet

Suomen kunnat ovat pinta-aloiltaan hyvin eri kokoisia. Pinta-alaltaan pienin kunta on Kauniainen (6,0 km2) ja suurin Inari (17 334 km2). Kuntien pinta-alojen mediaani on 753 km2. Suomen väestötiheys 1.1.2016 oli 18,1 asukasta maaneliökilometriä