Uusi opas kestävän kehityksen johtamisen tueksi

Kestävän kehityksen strateginen johtaminen -julkaisussa tutustutaan ja syvennytään kestävän kehityksen edistämiseen kuntakentällä. Kestävän kehityksen edistämistä kunnissa on lähestytty strategisen johtamisen näkökulmasta.

Julkaisussa annetaan kunnille ja muille paikallistason toimijoille perustietoa siitä, mitä kestävä kehitys tarkoittaa kuntien näkökulmasta ja mitä sen strateginen johtaminen on. Lisäksi tarjolla on kunnalle sekä yksittäiselle kuntapäättäjälle konkreettisia työkaluja ja ideoita kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseen.

– Suomen kunnilla on avainrooli YK:n Agenda2030:n ja kestävän kehityksen 17 tavoitteiden saavuttamisessa. Tavoitteena olisi kunnissa huomioida ekologinen, sosiaalinen, taloudellinen ja teknologinen näkökulma kestävässä kehityksessä samanaikaisesti, toteaa Kuntaliiton kehittämispäällikkö Jarkko Majava.

– Tulevaisuuden kestävillä kunnilla onkin mahdollisuus kehittyä kaikissa YK:n kestävän kehityksen seitsemässätoista tavoitteessa. Tähän haasteeseen ei tarvitse kuitenkaan tarttua kunnassa yksin, vaan tukea ja ideoita kestävän kehityksen työhön on tarjolla.

Julkaisu Kestävän kehityksen strateginen johtaminen löytyy Kuntaliiton julkaisuista.

Faktalaatikko: Mitä on kestävä kehitys?

Kuntien vastuulla on jo hyvin merkittävä osa kestävän kehityksen tavoitteiden toimeenpanosta.

Kestävän kehityksen edistämisessä kyse on uudesta kokonaisvaltaisesta viitekehyksestä, jonka kautta kunnan toimintoja tarkastellaan, kehitetään, seurataan ja nivotaan toisiinsa. Ihminen, ympäristö, talous ja teknologia otetaan tasavertaisesti huomioon kaikessa kunnan suunnittelussa, budjetoinnissa, päätöksenteossa ja toiminnassa.

Kestävän kehityksen kokonaisvaltainen haltuunotto edellyttää kunnilta paikallisen analyysin tekemistä ja kestävän kehityksen viemistä osaksi kuntastrategiaa ja kunnan suunnitelmia, ohjeistuksia, asiakirjoja ja prosesseja.

Tärkeää on myös ottaa kestävä kehitys huomioon jo kunnan yksittäisissä päätöksissä. Kestävän kehityksen tavoitteiden edistäminen koostuu muun muassa seurannasta, arvioinnista, raportoinnista ja tarvittaessa strategisten tavoitteiden päivittämisestä.

Lisätietoa löytyy kestävä kehitys -kokonaisuudestamme.