Oscar Ohlis 27.6.2022

Taistelu ei ole vielä ohi – mutta nyt juhlimme onnistumisia

Kesäkuu on Pride-kuukausi, ja ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen voimme tavata ja viettää tätä kansanjuhlaa yhdessä. Voimme kohdata samoin ajattelevia ja tuntea yhteenkuuluvuutta samalla, kun annamme ihmisoikeuksille kasvot. Monet ehkä pohtivat, tarvitaanko Pride-liikettä vielä vuonna 2022. Vastaus on tietenkin KYLLÄ. Huolimatta HLBTIQA+ -ihmisten viime vuosina saavuttamista monista voitoista, joita tietysti Pride-kuukauden aikana juhlitaan, yhteiskunta ei ole läheskään valmis.

Queer-yhteisö on yksittäistä henkilöä tai ryhmää suurempi, ja tätä on joskus vaikea muistaa. Nämä ihmiset elävät maailmassa, jossa heidät usein torjutaan ja heitä vastaan hyökätään, koska he ovat sellaisia kuin ovat, ilmaisevat itseään normien vastaisella tavalla ja rakastavat sellaista, mitä on väärin rakastaa.

Pride-tapahtumissa – erityisesti Pride-paraateissa – on kyse näkyvyydestä ja kuulumisen tunteen luomisesta ihmisille, joilla sitä ei välttämättä ole. Kyse on toivon antamisesta niille, joista tuntuu, ettei elämä koskaan muutu paremmaksi. Pride voi tarkoittaa samanaikaisesti niin monta asiaa, että on lähes mahdotonta kuvailla tai tiivistää sitä muutamalla sanalla.

Häpeä ja pelko ovat todellisia

Vaikka Pride voi käsitteenä olla löyhä, on selvää, että se on usein tärkein yhteisön uusille jäsenille. Niille, joille on vielä uutta erottua normatiivisesta yhteiskunnasta. Ilman Pride-liikettä nämä ihmiset voivat jäädä henkisesti ja tunnetasolla sen ajatuksen vangiksi, että he jäävät aivan yksin, jos tulevat ulos kaapista. Lähes kaikki meistä ovat olleet siellä. Pelko on todellista. Häpeä on todellista. Lähipiirin (jos edes olemme niin onnekkaita, että meillä on joku) vakuutteluista huolimatta emme voi edelleenkään uskoa, että asiat paranevat: ympäröivä maailma osoittaa liian usein, kuinka vaikeaa elämä normien ulkopuolella voi olla.

Pride tarjoaa lohtua ja turvapaikan monille näistä ihmisistä. Se on ovi uusiin mahdollisuuksiin. Se on todiste siitä, että heidän kaltaisiaan ihmisiä rakastetaan juuri sellaisina kuin he ovat.

Queer ei merkitse samaa kuin yksinäisyys.

Taistelu, jota käydään vuoden jokaisena päivänä

Pride on tarpeellinen yhteiskunnassamme myös niille, jotka ovat taistelleet vuosia saadakseen meidät sinne, missä olemme tänään. He ovat taistelleet, jotta me voisimme elää vapaasti ja saada ansaitsemaamme kunnioitusta. Vaikka taistelu jatkuu, se ei tarkoita, että emme voisi juhlia ja kunnioittaa oikeuksia, jotka meillä aktivistien ja liittolaisten ansiosta on. Pride on monessa suhteessa tehokas tapa osoittaa, että olemme voittaneet ihmiset, jotka halusivat tehdä maailmasta paikan, jossa normista poikkeaminen olisi häpeällistä ja piiloteltavaa – paikan, jossa meitä pidettäisiin psyykkisesti sairaina.

Taistelua HLBTIQA + -oikeuksien puolesta ei käydä vain kesäkuussa, vaan 365 päivää vuodessa. Pidä se mielessä, ole avoin muutoksille ja ajattele normien ulkopuolella. Olemme kaikki erilaisia.

Kirjoittajasta lyhyesti

Oscar Ohlis on Kuntaliiton kehityspäälikkö.