Paavo Taipale 9.6.2025

Edunvalvontatyön kesäkatsaus yhdyskunta- ja ympäristöteemoista

Valtakunnan hallitus on istunut nyt suunnilleen puolet vaalikaudesta. Kevään puoliväliriihessä ei suoraisesti kuntien yhdyskunta- ja ympäristötoimialan osalta tapahtunut yllätyksiä. Kuitenkin mittavat veronkevennykset sekä kuntien valtionosuusleikkaukset kiristävät kuntienkin taloutta. Välillisesti se näkyy myös tällä toimialalla. 

Norminpurkuohjelman vauhtiin saaminen näyttää edelleen tökkivän pahasti. Samaan aikaan kun joitain normeja puretaan, niitä säädetään toisaalla lisää. 

Käynnissä olevissa maankäyttö- ja rakennuslain eri osien uudistuksissa, vesihuoltolain uudistuksessa ja jätealan säädösten moninaisissa uudistuksissa kunnille näyttäisi tulevan tanakasti uusia velvoitteita – selvästi enemmän kuin vanhoja purettaisiin. 

Hallituksen tavoite keventää ja sujuvoittaa yritysten lupa- ja ilmoitusprosesseja näyttäisi johtavan kunnissa jopa lisääntyvään hallinnolliseen taakkaan. Ei tässä näin pitänyt käydä. 

Oma lukunsa ovat EU-peräiset säädöshankkeet, joilla on merkittävä työllistävä vaikutus sekä niiden kansallisen toimeenpanon valmisteluun osallistuville että aikanaan kunnille uusien säädösten soveltajina. 

Esimerkkejä näistä ovat vaikkapa eräiden jätejakeiden ja yhdyskuntajätevesien puhdistuksen tuottajavastuun toteuttaminen, kansallisen luonnon ennallistamissuunnitelman valmistelu, energiatehokkuusdirektiivin latauspiste- ja pyöräpysäköintivaatimukset sekä nopeiden viestintäverkkojen rakentamisen uudistuva sääntely. 

Uuden EU-komission julkilausuttuna tavoitteena on vähemmän mutta parempaa sääntelyä. Uskoako tuota? Ainakin ohjelmia ja strategioita on tulossa pitkä lista. Useimmiten ne jollakin aikavälillä johtavat myös unionitason lainsäädäntöhankkeisiin. 

Sopivasti kesän korvalla ympäristöministeriö sai yli puoli vuotta lakityöryhmän työn päättymisen jälkeen alueidenkäyttölain luonnoksen lausuntokierrokselle. Jälleen kerran lausuntokierros osuu pahasti kuntien toimielinten kesätauon päälle. Jostain syystä näin käy toistuvasti eri lakihankkeiden kanssa. 

Aina ei voi välttyä ajatukselta, että näin menetellen ministeriöt selviävät vähemmällä lausuntojen perkaamisella, kun niitä lausunnon antajille hankalan ajoituksen vuoksi saadaan vähemmän. Lainsäätäjän korva ei silloin kuule hyvän hallintotavan mukaisesti. 

Onneksi alueidenkäyttölain lausuntoaikaan annetaan lisäaikaa, jos sitä hoksaa pyytää. Joten olkaa kunnissa aktiivisia ja pyytäkää tarvitessanne lisäaikaa! Näin mahdollisimman monen kunnan viesti saadaan ministeriön tietoon. 

Me Kuntaliiton yhdyskunta ja ympäristö -yksikössä olemme tehneet talven aikana parhaamme kuntien viestien viemisessä valtakunnan päättäjille. Olemme monin tavoin mukana käynnissä olevissa lainsäädäntöhankkeissa. Olemme järjestäneet webinaareja käynnissä olevista lakiuudistuksista ja koonneet kuntien asiantuntijoiden näkemyksiä konkreettisiin säädösehdotuksiin verkkotapaamisissa ja muissa tilaisuuksissa. Lämmin kiitos kaikille kuntien yhteistä edunvalvontaa asiantuntemuksellaan tukeneille! 

Yksikössämme on tapahtunut viime kuukausina myös joitakin henkilövaihdoksia. Elokuussa jatkamme työtä kuntien hyväksi uuden yksikönjohtajamme Pirjo Sirénin johdolla. Sitä ennen toivottavasti mahdollisimman moni tämän uutiskirjeen lukijoista voi viettää rentouttavan tauon työtehtävistä. 

Toinen linja kuulee kuntia herkällä korvalla ja toivottaa leppoisaa kesää! 

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on yhdyskuntatekniikan päällikkö Kuntaliitossa.

Löydä lisää sisältöä samoista teemoista