Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 2681/90/2012, S. Siltala 30.8.2012

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi joukkoliikennelain muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut esitykset joukkoliikennelain muuttamiseksi koskien viranomaisten toimivallanjakoa.

Joukkoliikenneluvan ja yhteisön liikenneluvan myöntäminen ja niihin liittyvät valvontatehtävät esitetään keskitettäväksi Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Lupahallinnon keskittäminen mahdollistanee asioiden käsittelyyn ja valvontaan liittyvän erityisosaamisen varmistamisen ja lupakäsittelyn samankaltaisuuden koko maassa sekä myös ruotsinkielisen palvelun. Kuntaliitto puoltaa esitystä.

Joukkoliikennelakiin on tässä luonnoksessa esitetty Oulun kaupunkia seudulliseksi toimivaltaiseksi viranomaiseksi toimialueena Iin, Kempeleen, Limingan, Lumijoen, Muhoksen, Oulun ja Tyrnävän kuntien muodostama alue. Esitys on valmisteltu sen pohjalta, mitä alueen kunnat ovat yhteisesti kuntalain yhteistoiminnan (vastuukuntamalli) mukaisesti valmistelleet.

Ihmisten liikkuminen kaupunkiseudulla tapahtuu kuntarajoista riippumatta, joten myös liikennepalvelut on tarpeen suunnitella ja toteuttaa seudullisena kokonaisuutena. Seudullinen joukkoliikenneviranomainen tukee kaupunkiseutusuunnitelmien ja niiden jatkotöiden tavoitteita ja toteuttamista sekä työssäkäyntialueiden liikennepalvelujen rationaalista järjestämistä. Kuntaliitto puoltaa Oulun määrittelemistä seudulliseksi toimivaltaiseksi viranomaiseksi kuntien yhteistoimintasopimuksen mukaisesti.

Lisäksi esitetään muutoksia määrärahojen myöntämisen toimivaltuuksiin. Kunnat voisivat esityksen mukaan saada valtionavustusta kolmelta eri taholta, mikä voi tehdä avustusten hakemisen epäselväksi. Olisi selkeämpää määritellä, mitä avustuksia miltäkin viranomaisilta haetaan. Tämä on tarpeen tarkentaa joko lakipykälässä tai ainakin joukkoliikenteen valtionavustusasetuksessa. Lisäksi tulee varmistaa, että avustukset myönnetään alueellisesti tasapuolisesti asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Leena Karessuo
johtaja

Silja Siltala
liikenneinsinööri