Kansallisen vaarallisia kemikaaleja koskevan ohjelman väliarviointia ja tarkastamista koskeva ehdotus

Ympäristöministeriölle, 11.9.2012, Anne Vornanen, Jussi Rahikainen ja Markku Roiha, Dno 2409/90/2012

Ympäristöministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön johdolla on toteutettu vaarallisia kemikaaleja koskevan ohjelman väliarviointia ja tarkastamista koskeva ehdotus. Ehdotus on kattava ja sen vaikutukset ovat merkittävät kemikaaliturvallisuuden kannalta.

​Ehdotus on valmisteltu laajan työryhmän yhteistyönä. Kuntaliitto toivoo, että jatkossa myös Kuntaliiton edustus olisi mukana ohjelman valmistelussa, etenkin niiltä osin, kun Kuntaliitolle asetetaan toimenpidevastuita; kohta 4.2.4.b) Selvitetään tarkkailun tarpeen arvioimiseksi yhdyskuntajäteveden sekä lietteen sisältämiä haitallisia aineita ja kohta 4.4.2. Julkisissa hankinnoissa pyritään myös kemikaalien aiheuttamien terveys- ja ympä-ristöriskien minimoimiseen.

Vaarallisia kemikaaleja koskevan ohjelman väliarvioinnissa ja tarkistamisessa ehdotetut vaikuttavuustavoitteiden ja toimenpidesuositusten määrittelyt ovat kannatettavia. Kohdas-sa 4.2.4 c) Selvitetään tuotteista peräisin olevien haitallisten aineiden päästöjä ilmaan, ve-teen ja maaperään kaatopaikoilta ja jätteenpoltosta sekä kierrätyksen ja muun hyödyntä-misen seurauksena vastuutahoiksi on ehdotettu mm. jätteenkäsittely- ja jätteenpolttolai-tokset. Kuntaliiton näkemyksen mukaan Jätelaitosyhdistys olisi tässä kattavampi ja oike-aan osuneempi vastuutaho.

KT Kuntatyöantajat yhtyy Kuntaliiton lausuntoon.

Tarja Myllärinen
johtaja, sosiaali- ja terveys

Leena Karesuo
johtaja, yhdyskunta- tekniikka ja ympäristö