Sosiaali- ja terveysministeriö 4.7.2018 Dnro 479/03/2018, Erja Lindberg

Aktiivimallissa aktiivisuutta kerryttävää toimintaa järjestävien toimijoiden piiriä ehdotetaan laajennettavaksi voimassa olevaan sääntelyyn nähden. Aktiivisuutta kerryt­tävien toimien ja tilanteiden rinnalle ehdotetaan hyväksyttäväksi kolme uutta tilan­netta, jotka kerryttävät aktiivisuutta. Ensimmäinen laajennus koskisi sellaista työllistymistä tukevaa valmennusta ja muuta toimintaa, jonka yksin tai keskinäisessä yhteistyössä tai yhteistyössä muun toimijan kanssa järjestää kunta, ammattiliitto tai - järjestö taikka sellainen rekisteröity yhdistys, jossa on jäsenenä ammattiliitto tai liittoja tai ammattijärjestö tai  ammattijärjestöjä  taikka  työttömien  keskusjärjestö taikka sen alueellinen yhdistys. Toinen lisäys koskisi osallistumista työnantajan työ­sopimuslain (55/2001) 7 luvun 13 §: n perusteella tarjoamaan työllistymistä edistä­ vään valmennukseen. Kolmas asetukseen lisättäväksi ehdotettu työllistymistä tukeva toiminta sisältäisi niin kutsutut SIB-toimet.

Yleistä

Kuntaliitto pitää hyvänä sitä, että muutoksilla laajennetaan järjestäjien joukkoa. Eh­dotetut muutokset todennäköisesti auttavat useampia työnhakijoita täyttämään vaaditun aktiivisuusehdon. Aktiivimallin keskeisenä ongelmana on ollut, ettei se ole kohdellut työttömiä yhdenvertaisesti. Aktiivimallin työllisyysvaikutukset voivat kohdistua eri lailla eri ihmisryhmiin esimerkiksi alueellisesti, ammatillisesti, suokupuolen, iän ja kansallisuuden mukaan. Työttömien elämäntilanteet, työmarkkinatilanteet ja työttö­mien palvelutkin eri puolilla Suomea vaihtelevat hyvin paljon. On alueita, joissa ei  ole ollut tarjolla mahdollisuuksia täyttää aktiivimalliin liittyviä velvollisuuksia. Ehdotetut muutokset eivät korjaa kaikkia aktiivimallin epäkohtia, mutta ne ovat kuitenkin askel parempaan suuntaan.

Huomioitavaa

Kuntaliitto pitää tärkeänä, että myös kunnallisten vapaan sivistystyön koulutuksen ylläpitäjien järjestämä koulutus katsotaan aktiivisuutta kerryttäväksi riippumatta vapaasta sivistystyöstä annetun lain mukaisen kohtuullisen osallistumismaksun perimi­sestä. Perusteluja tulisi tarkentaa ja valmennuksen ja koulutuksen välistä suhdetta täsmentää, jotta ne olisivat yksiselitteisemmin tulkittavissa. Muistiossa valmennuksen todetaan voivan sisältää koulutuksellisia elementtejä tai muodostua niistä, mutta kyseessä ei kuitenkaan olisi työttömyysturvalain 2 luvun 10 §:ssä mainittu opiskelu.

Jos tulosperusteisiin työllistämishankkeisiin osallistuminen hyväksytään aktiivisuutta kerryttäväksi toiminnaksi, tulee kiinnittää huomiota siihen, millä lailla tulosperustei­sen palkkion kriteerit vaikuttavat työnhakijapalvelujen tasapuoliseen kohdentami­seen eri työnhakijaryhmille. Kriteerien tulisi aina perustua siihen, miten palvelu on johtanut erilaisessa työmarkkina-asemassa olevien työllistymiseen, eikä pelkkä työn etsintä asiakkaalle voi olla riittävää.

Kuntaliitto haluaa kiinnittää erityistä huomiota työttömien työnhakijoiden palveluprosessiin, yksilölliseen asiakastyöhön sekä tuen ja ohjauksen merkitykseen aktivointi­politiikassa. Jotta aktiivitoimet tosiasiallisesti integroisivat työttömät työmarkkinoille, olisi niiden oltava kohdennettuja erityisesti niille, jotka ovat joutuneet etäälle työmarkkinoista. Heidän työllistymisensä tueksi tarvitaan edelleen huolella tehty palvelutarvearvio ja työllisyys-/palvelusuunnitelma, jossa yhdessä työnhakijan kanssa so­vitaan työllisyyttä edistävistä palveluista. Toimiakseen aktiivimalli edellyttää uskottavia työmahdollisuuksia ja työttömän työuran pitkäjänteistä suunnittelua. Työvoima­- ja yrityspalveluiden alueelliset kokeilut ovat tässä kohtaa osoittautuneet onnistu­neiksi ja toimintamallia tulee jatkaa, sillä se olisi myös aktiivimallin kehittämisen kannalta hyvä asia.

On tärkeää, että jatkossakin aktiivimallin toimivuutta seurataan ja arvioidaan ja saa­dun palautteen ja analyysin pohjalta tehdään tarvittavat korjaukset mahdollisiin epä­kohtiin.

Erja Lindberg
kehittämispäällikkö