Maa- ja metsätalousministeriö 24.5.2018, Dnro 340/03/2018, Taina Väre

Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi maitotuotteiden, hedelmien ja vihannesten koulujakelutuesta syyslukukaudelle 2018

Asetusehdotus vastaa pääosin sisällöltään 1.1.2018 voimaantullutta asetusta maitotuotteiden, hedelmien ja vihannesten koulujakelutuesta koskien kevätlukukautta 2018. Lausuttavana olevassa asetusehdotuksessa esitetään lisättäväksi tukikelpoisiksi tuotteiksi hapanmaitotuotteita ja juustoja. Lisäksi asetusehdotuksessa luetellaan tukikelpoiset tuoreet ja pakastetut vihannekset ja hedelmät. Kevätlukukaudella 2018 tukikelpoiset hedelmät (appelsiinit, banaanit, klementiinit ja mandariinit) esitetään poistettavaksi tukikelpoisten tuotteiden listalta, koska syyslukukaudella kotimaisten tuoreiden hedelmien, vihannesten ja juuresten tarjonnan arvioidaan olevan parhaimmillaan.

Kuntaliitto kannattaa asetusehdotusta ja pitää tärkeänä, että koulujakelutukea koskevassa lainsäädännössä huolehditaan siitä, että tuotteiden sesonkiluonteisuus on huomioitu ja kotimaiset, sekä tavanomaisesti että luonnonmukaisesti tuotetut tuotteet, ovat etusijalla. Kestävien hankintojen mukaisesti painotus tulisi olla lyhyen toimitusketjun hankinnoissa eli etupäässä paikallisesti ja alueellisesti tuotetuissa tuotteissa varsinkin hedelmien ja vihannesten osalta. Tämä tukee luontevasti myös koulujakelutuen tavoitetta luoda lapsille suhde maatalouteen ja maataloustuotteisiin.

Kuten asetusluonnoksessa todetaan, lopullinen hankintapäätös tehdään kunnassa. Mikäli kunta painottaa omassa kuntastrategiassaan ja hankinnoissaan lähiruokaa tai luonnonmukaisesti tuotettuja tuotteita, on tarkoituksenmukaista, että myös koulujakelutuen osalta näiden linjausten mukaisia hankintoja voidaan toteuttaa.

Asetusluonnoksen mukaan tukikelpoisia hedelmiä ja vihanneksia ovat herne, kurkku, lanttu, porkkana, tomaatti, herukat, mansikka, mustikka, puolukka, omena. Nämä voivat olla tuoreita tai pakastettuja. Esitetty tuen kohdentaminen kotimaisten hedelmien, marjojen ja vihannesten ja juuresten hankintaan on kannatettava. Asetusehdotuksessa puhutaan vain hedelmistä ja vihanneksista. Tulisiko asetuksen ko. kohdissa mainita näiden lisäksi myös marjat ja juurekset? Lisäksi tukikelpoisten tuotteiden listaan voisi lisätä juureksista nauriin ja marjoista vadelman, jotta ko. lista ei rajoittaisi kuntien mahdollisuuksia hyödyntää paikallisia tuotteita.

SUOMEN KUNTALIITTO RY

Jarkko Huovinen                                                             Taina Väre

Johtaja, Alueet ja yhdyskunnat                                        Erityisasiantuntija

tags

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!