Kuntaliiton lausunto Liikenteen turvallisuusvirastolle 6.4.2018, dnro 279/03/2018, Johanna Vilkuna

Lausunto taksimatkan hintatietojen ilmoittamista ja taksiliikennepalvelun kokonaishintaa koskevasta määräysluonnoksesta

Lausuttavana olevalla määräyksellä Liikenteen turvallisuusvirasto antaa liikenteen palveluista annetun lain nojalla tarkemmat määräykset taksimatkan hintatietojen esilläpidosta sekä

taksiliikenteen palvelujen kokonaishinnasta, jonka ylittyessä tai arvioitaessa ylittyvän, taksiliikenteen palvelusta on sovittava nimenomaisesti.

Kuntaliitto pitää tärkeänä, että taksimatkan hinnan määräytymisen perusteet ovat matkustajan näkyvillä ja selkeästi luettavissa taksimatkan aikana sekä myös ajoneuvon ulkopuolelta, kun liikennettä harjoitetaan ilman velvoitetta tilata taksimatka ennakolta. Asiakkaiden hintavertailun helpottamiseksi on tärkeää, että hinnan ilmoittamisen teknisen toteutuksen ulkoasuvaatimukset ovat yhtenevät.

Määräysluonnoksessa ehdotettu kokonaishinta, jonka ylittyessä tai arvioitaessa ylittyvän taksiliikenteen palvelusta on sovittava kuluttajan kanssa nimenomaisesti, olisi 150 euroa. Kuntaliitto pitää ehdotettua summaa varsin korkeana ja ehdottaa, että tässä tarkoitettu kokonaishinta asetettaisiin mieluummin 50 euron tai korkeintaan 100 euron tuntumaan. Näin suojattaisiin heikommassa asemassa olevia, esimerkiksi vammaisia, matkustajia sekä niitä matkustajia, jotka eivät taksia harvoin käyttävänä osaa kiinnittää riittävästi huomiota palvelun hintaan.

Määräysluonnoksen valmistelussa tulee kiinnittää enemmän huomiota siihen, että kaikki asiakasryhmät, myös vammaiset, saavat informaation palvelun hinnasta ymmärrettävällä tavalla.

Kuntaliitto toteaa, että jatkossa tulee seurata esteettömien ajoneuvojen palveluhintojen (esim. avustamislisät, porrasvetolisät) määräytymistä ja tasoa sekä säätää asiasta erikseen, jos palveluiden hinnoittelu vaarantaa toimintakyvyltään rajoittuneiden henkilöiden yhdenvertaisen aseman muihin asiakasryhmiin nähden.

SUOMEN KUNTALIITTO

Jarkko Huovinen                                                             Johanna Vilkuna
johtaja, alueet ja yhdyskunnat                                        liikenneasiantuntija

tags

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Teknisen alan työvoimapula on pahenemassa. Kunnista puuttuu kaavoittajia, rakennustarkastajia, kiinteistöinsinöörejä ja rakennuttajia sekä monia muita maankäytön, rakentamisen ja infrapalvelujen ammattilaisia.

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!