Lausunto Verohallinnon Ohjaus- ja kehittämisyksikölle 28.8.2018, Dnro 511/03/2018, Henrik Rainio

Luonnoksesta Verohallinnon päivitetyksi ohjeeksi Terveyden- ja sairaanhoidon verotus

Verohallinto on 2.7.2018 pyytänyt Kuntaliitolta lausuntoa terveyden ja sairaanhoidon arvonlisäverotusta käsittelevän ohjeen päivitykseen. Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ohjeen päivityksestä.

Ensiksi on todettava, että terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisäverotus on viime vuosina muuttunut oikeus- ja verotuskäytännön sekä alan kehityksen myötä yhä monimutkaisemmaksi.

Toiseksi, maakunta- ja sote-uudistus on osaltaan sekoittanut julkisen ja yksityisen terveydenhuollon toimintakenttää, joten samanaikaiset muutokset arvonlisäverotuksessa ovat kuntakentällä hankalasti hahmotettavissa. Arvonlisäverokäsittelyn merkitys on kuitenkin merkittävä - erityisesti kun toimitaan julkisen ja yksityisen toiminnan rajapinnassa.

Kuntaliitto pitää Verohallinnon muutoksia terveyden- ja sairaanhoidon arvonlisävero-ohjeeseen sinänsä oikeina ja kannatettavina. Päivitetyssä ohjeessa on kattavasti tuotu esiin viimeaikaiset korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisut ja KVL:n ennakkoratkaisut.

Valitettavasti ohjeen lukeminen ja ymmärtäminen on erittäin työlästä, esimerkiksi kuntien kirjanpitäjien tai terveydenhoitoalan johdon näkökulmasta. Ohjeen vaikeaselkoisuus johtuu toki alan kehityksestä sekä vero- ja oikeuskäytännön muutoksista, joten muutosten yksinkertainen esittäminen ei ole helppoa.

Ohje voisi sisältää ainakin lyhyen kuvauksen siitä, miten terveyden- ja sairaanhoidon alv-käsittely todellisuudessa on muuttunut oikeus- ja verotuskäytännön myötä verrattuna edelliseen vastaavaan Verohallinnon ohjeeseen. Nyt ohjeen muutokset pitää arvioida kunkin oikeustapauskertomuksen tai KVL:n ratkaisuselosteen mukaan erikseen.

Kuntaliiton käsityksen mukaan ohjeen päivitys ei kuitenkaan käytännössä muuta kuntien tai kuntayhtymien toimintaa terveyden- tai sairaanhoidon alalla.

Muilta osin Kuntaliitolla ei ole luonnokseen huomautettavaa.

Henrik Rainio
vs. johtaja, kuntatalous