Ympäristöministeriö 04.05.2018, Dnro 216/03/2018

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen muuttaminen 3D-kiinteistöjen käyttöönoton vuoksi

Kannatatteko asetusmuutosta tai onko teillä siitä muuta yleistä lausuttavaa?

Maankäyttö- ja rakennusasetukseen esitettävät muutokset liittyvät pääasiassa lakimuutoksiin, joilla mahdollistetaan kolmiulotteinen kiinteistönmuodostus (HE 205/2017 vp). Esitetyt muutokset ovat tarpeen kolmiulotteisen kiinteistönmuodostuksen käyttöönottamisen kannalta. Kuntaliitto on esittänyt näkemyksensä lainsäädäntökokonaisuuden vaikutuksista hallituksen esityksen luonnoksesta sekä maa- ja metsätalousvaliokunnalle annetuissa lausunnoissa.

Lisäksi asetuksen 37 §:ään esitetään muutosta, jonka tarkoituksena on joustavoittaa kulkuyhteyksien järjestämistä kiinteistöille. Muun muassa eräät kaupungit ovat muistioluonnoksen mukaan kiinnittäneet huomiota nykyisen säännöksen kehittämistarpeeseen. Kulkuyhteyden järjestämistä koskevan säännöksen joustavoittaminen painottamalla suunnitelmallisuutta on kannatettavaa. On hyvä, että 37 §:n 1 momentin pääsäännöstä voidaan joissain tilanteissa poiketa perustellusta syystä ja suunnitellen tarkoituksenmukainen ratkaisu asemakaavassa.

Vaikutusarviointi - liitteenä olevan perustelumuistion kohta 4, Esityksen vaikutukset

Onko teillä näkemyksiä säännösehdotuksen vaikutuksista ? Ehdotuksen mukaan kulkuyhteyksiä voidaan tonttijaossa ratkoa nykysääntelystä (MRA 37 § muutos) poiketen, kunhan ratkaisu perustuu asemakaavaan. Onko tämän muutoksen vaikutukset arvioitu oikein ja riittävästi?

Vaikutusten arviointia koskevasta osiosta ei ilmene, mihin tietopohjaan arviot perustuvat. Esimerkiksi vaikutusten arviointia koskevan kohdan viidennen kappaleen (”Yksi muutoksen välitön vaikutus lienee…”) osalta olisi tarpeen tuoda esiin, mihin selvitykseen se perustuu.

MRA 37 § Tonttijaon laatiminen

Kannatatteko ehdotettua muutosta?

Kyllä

MRA 38 § Tonttijakokartta

MRA 39 § Erillisen tonttijakoehdotuksen asettaminen julkisesti nähtäville

MRA 60 § Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto

MRA 80 § Rakennusrasitteet

Näkemyksenne pykäläehdotuksesta?

Asetuksen 80 §:n rakennusrasiteluetteloon esitetään lisättäväksi uusi rakennusrasitetyyppi kolmiulotteisten kiinteistöjen rakentamiseen ja käyttöön liittyen. Uusi rasitetyyppi ei väljyytensä vuoksi vastaa perinteistä käsitystä tyyppipakkoperiaatteen mukaisesta rasitetyypistä. Uutta rasitetyyppiä voitaneen kuitenkin pitää tarpeellisena kolmiulotteisten kiinteistöjen järjestelemisen kannalta. Säännöksen soveltamisen kannalta olisi tärkeää muutaman esimerkin avulla kuvata, millainen uuden kohdan mukainen rasite voisi olla - erityisesti, kun uusi kohta poikkeaa sanamuodoltaan nykyisistä rasitetyypeistä (”hyödyntää” vrt. ”käyttää”).

MRA 81 § Kiinteistörekisteriin merkitseminen

Jarva Anne
kehittämispäällikkö

Suomen Kuntaliitto ry