Lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle 17.8.2020 (650/03/2020), Maarit Kallio-Savela

Luonnos HE laeiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt Suomen Kuntaliitolta lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun lain sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta.

Esityksessä ehdotetaan muutettavan ammatillisesta koulutuksesta annettua lakia, liikenteen palveluista annettua lakia, lakia opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta ja lakia valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä sekä liikenteen palveluista annettua lakia.

Kuntaliitto kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esitysluonnoksesta.

Kuntaliitto pitää tarkoituksenmukaisina ammatillisen koulutuksen lakiin ehdotettuja muutoksia.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttaminen

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettuun lakiin ehdotetaan tehtäväksi ammatillisen koulutuksen rahoituksen myöntämiseen liittyviä muutoksia.

Kuntaliitto pitää erittäin kannatettavana sitä, että ammatillisen koulutuksen rahoitusosuudet säilytetään varainhoitovuoden 2020 tasossa. Tällöin perusrahoituksen osuus on 70 prosenttia, suoritusrahoituksen osuus 20 prosenttia ja vaikuttavuusrahoituksen osuus 10 prosenttia.

Kuntaliitto kiinnittää huomiota siihen, että opetus- ja kulttuuritoimen asetuksessa ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista (682/2017) on rahoituksen kertoimiin liittyviä siirtymäsäännöksiä.  Kuntaliitto katsoo, että kertoimiin liittyvät siirtymäsäännökset on tässä yhteydessä tarkastettava vastaamaan ammatillisen koulutuksen esityksen mukaisia rahoitustasoja (70%/20%/10%).

Perusrahoituksen harkinnanvaraisina korotuksina myönnettäviä määräaikaisia lisämäärärahoja koskeva sääntelyn tarkentaminen on Kuntaliiton käsityksen mukaan tarkoituksenmukaista.

Kuntaliitto korostaa tässä yhteydessä, että ammatillisen koulutuksen järjestäjille valtionosuutena myönnettävän rahoituksen tason tulee olla riittävä toimintalainsäädännössä määrättyjen tehtävien hoitamiseen.

Kuntaliitto huomauttaa, että lain opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 32 e §:n mukaan perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta voidaan myöntää nimenomaisesti yksittäisen koulutuksen järjestäjän toimintaan liittyvästä syystä. Kuntaliiton käsityksen mukaan perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta ei voida käyttää paikkaamaan yleisesti ammatillisen koulutuksen määrärahavajetta. Perusrahoituksen harkinnanvarainen korotus ei voi myöskään olla valtion ohjausväline yleiskatteellisen rahoituksen kohdentamiseksi tiettyyn tarkoitukseen. Ammatillisen koulutuksen järjestämistä ohjataan toimintalainsäädännöllä. (esim. opettajien ja ohjaajien palkkaaminen).

Työelämäpalautteen käyttöönottoa rahoituksen perusteena ehdotetaan siirrettäväksi vuodella vuoteen 2023. Lisäksi valtakunnallista opinto- ja tutkintorekisteristä annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että koulutuksen järjestäjien tulisi tallentaa opiskelijoiden ja vastuullisten työpakkaohjaajien sähköpostiosoitteet Koski-tietovarantoon ja niitä voitaisiin käyttää palautekyselyjen lähettämisessä. Opetushallituksen tehtäväksi tulisi palauteen kerääminen.

Kuntaliitto pitää kannatettavana työelämäpalautteen käyttöönoton siirtämistä vuodella vuoteen 2023. Kuntaliitto pitää palautteen keräämisen automatisointia tarkoituksenmukaisena. Kuntaliitto katsoo kuitenkin, että koulutuksen järjestäjien on mahdotonta vastata opiskelijoiden ja työpaikkaohjaajien sähköpostiosoitetietojen oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta.  Tämä heikentää palautekyselyn vastausten määrää ja luotettavuutta.

Työelämäpalautteen kerääminen on Kuntaliiton käsityksen mukaan erittäin tärkeää. Kuntaliitto esittää kuitenkin harkittavaksi työelämäpalautteen poistamista rahoituksen perusteista. Rahoituksen perusteena se on epäluotettava ja vaikeasti kerättävää tietoa. Näin ollen työelämäpalaute soveltuu heikosti valtionosuutena jaettavan rahoituksen perusteeksi.

Terhi Päivärinta                               Maarit Kallio-Savela
johtaja, opetus ja kulttuuri          erityisasiantuntija

Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin

Tutustu ohjeistukseen.