Kuntaliiton lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 31.1.2022 (1149/03.01.00/2021) Johanna Vilkuna, Hanna Kemppainen

Valtioneuvoston periaatepäätös liikenneturvallisuusstrategiasta

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää Kuntaliiton lausuntoa luonnoksesta valtioneuvoston periaatepäätökseksi liikenneturvallisuusstrategiaksi.

Kuntaliitto katsoo, että valtakunnallisen liikenneturvallisuusstrategian laadinta toimenpideohjelmineen on erittäin tärkeä perusta jatkuvalle, systemaattiselle ja vaikuttavalle eri vastuutahojen ja toimijoiden yhteistyöhön perustuvalle liikenneturvallisuustyölle. Liikenneturvallisuusstrategia edistää ja tukee myös kuntien ja alueiden liikenneturvallisuustyötä.

Liikenneturvallisuusstrategian visiona on, että vuoteen 2050 mennessä kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä liikennemuodosta riippumatta. Vuoteen 2030 mennessä tavoitellaan liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittumista. Tavoite on oikea ja sitä tukevat linjaukset oikeasuuntaisia. Niiden toteutuminen ja uskottavuus kuitenkin edellyttävät rahoituksen lisäämistä liikenneturvallisuustyöhön, liikenneinfrastruktuurin kehittämiseen, perusväylänpitoon sekä poliisin liikennevalvontaan ja ennaltaehkäisevään työhön. Lisäksi liikenneturvallisuuteen vaikuttavien valtion toimenpiteiden kuten lainsäädäntöhankkeiden ja muiden strategioiden tulisi olla johdonmukaisesti linjassa liikenneturvallisuustavoitteen kanssa.

Kuntaliitto pitää kannatettavana ajatusta seurantaryhmän perustamisesta liikenneturvallisuusstrategian toteutumisen seuraamista varten. Myös liikenneturvallisuusfoorumin perustaminen on erinomainen ehdotus liikenneturvallisuusstrategian toteutuksen vastuutahojen ja eri toimijoiden, kuten tutkimusyhteisön, tiedonjaon ja yhteistyön edistämiseksi.

Vaikutusarviointeihin mukaan otetuilla 53 toimenpiteellä on strategiakaudella arvioitu laskennallisesti saavutettavan noin 20 liikennekuoleman vähenemä, mikä olisi verrattain lyhyen strategiakauden aikana (2022-2026) kohtuullisen hyvä alku tavoitteiden saavuttamiselle. Riskinä kuitenkin on, etteivät vastuutahot pysty kaikkia toimenpiteitä määrärahojensa puitteissa toteuttamaan.

Liikenneturvallisuusstrategia konkretisoituu toimenpideohjelmassa esitettyihin 103 toimenpiteeseen. Toimenpiteisiin on lausuntokierroksen jälkeen lisätty joitakin toimenpiteitä ja joitakin aiempia toimenpiteitä on poistettu. Myös vastuutahoja on joihinkin toimenpiteisiin vaihdettu ja/tai lisätty. Useita toimenpiteitä on merkitty kuntien vastuulle. Kunnat toteuttavat näitä resurssiensa puitteissa.

Kuntaliiton kommentit toimenpiteisiin:

• Toimenpide 25: Kuntaliitto ehdottaa seuraavaa muotoilua toimenpiteeseen: Liikennekasvatus otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon tulevien toisen asteen opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden valmistelussa. Opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden valmistelu perustuu koulutusta koskevaan lainsäädäntöön.

• Toimenpide 68: Ajonopeuksien rauhoittamisen lisäksi liikenneympäristön tulee tukea alhaista nopeusrajoitusta, mikä tulisi tuoda esille toimenpiteessä.

• Toimenpide 72: Pyöräliikenteen- ja jalankulkuväylien kunnosta huolehtiminen kaikkina vuodenaikoina on kuntien ja ELY-keskusten tehtävä ja myös kiinteistöjen niiden vastuualueella. Tämä tulee huomioida toimenpiteen vastuiden osoittamisessa.

• Toimenpide 73.  Pyöräliikenteen ja kävelyn huomioiminen osana matkaketjuja on nyt osoitettu vain kuntien tehtäväksi. Päävastuutahoiksi tulee lisätä kuntien ohella ELY-keskukset ja solmupistetoimijat kuten Väylävirasto, VR ja Senaatin Asema-alueet Oy (vrt. Liikenne12 kirjaukset solmupisteistä).

• Toimenpide 81: Katuverkkoa koskevien tietojen kattavuuden, laadun ja saatavuuden kehittäminen on merkitty LVM:n vastuulle, vaikka kunnat vastaavat katuverkosta. Yhteistyö kuntien ja valtiotoimijoiden välillä on asiassa tärkeää.

• Toimenpiteet 90 ja 91 on lisätty lausuntokierroksen jälkeen ja ne ovat erittäin kannatettavia. Selvitys kaupunkien toimivallan lisäämisen mahdollisuuksista lainsäädännössä siten, että kaupungit voisivat ohjata paremmin alueellaan olevia liikkumisen palveluja, ml. mikroliikkuminen, on tärkeä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tässä yhteydessä tulisi selvittää, miten palvelun kuten sähköpotkulautojen tarjoamisesta katualueella voitaisiin tehdä luvanvaraista toimintaa. Niin ikään promillerajan asettaminen pyöräilyyn ja mikroliikkumiseen olisi tärkeää.

• Toimenpide 94: Toimenpide on tärkeä ja poliisin mahdollisuuksia puuttua humalassa pyöräilyyn ja sähköpotkulautailuun tulee lisätä.

• Toimenpide 98: Vesiliikenteen promillerajan laskemista koskeva selvitys on tärkeä lisäys toimenpideohjelmaan. Lainsäädännön tulisi viestiä nykyistä selkeämmin päihteettömän liikkumisen merkityksestä myös vesiliikenteessä.

• Kohtaan Lainsäädännön on edistettävä turvallista liikkumista Kuntaliitto esittää toimenpiteeksi: Selvitetään taajaman yleisen nopeusrajoituksen laskun vaikutuksia ja toteutusta. Toimenpide tukisi myös ajonopeuksien rauhoittamista taajamissa.

Miira Riipinen
johtaja, yhdyskunta ja ympäristö -yksikkö

Johanna Vilkuna
kehittämispäällikkö