Alueiden komitean täysistunnossa käsitellään kaupunkipolitiikka ja valitaan Euroopan innovaatiopääkaupunki

Euroopan alueiden komitean huhtikuun täysistunnon paikallis- ja aluejohtajien on tarkoitus käsitellä ja hyväksyä lausuntoja seuraavista aiheista:

​Kaupunkipolitiikka

Alueiden komitea esittää Amsterdamin sopimuksen allekirjoittamista (30. toukokuuta) silmällä pitäen ehdotuksensa, joiden avulla pyritään varmistamaan, että kaupunkeja koskeva EU:n toimintaohjelma hyödyttää aidosti kaikkia kansalaisia antamalla vastauksia mm. muuttajien kotouttamiseen, asumiseen, köyhyyteen, saastumiseen, energiatehokkuuteen ja pk-yritysten tukemiseen liittyviin haasteisiin. Berliinin osavaltion valtiosihteerin Hella Dunger-Löperin (DE, PES) laatimasta lausunnosta keskustellaan Euroopan parlamentin aluekehitysvaliokunnan jäsenen Lambert van Nistelrooijn kanssa.

Energia, ympäristö ja ilmastonmuutos

Jäsenet äänestävät Michel Lebrunin (BE, EPP) laatimasta lausunnosta, joka käsittelee energian kuluttajien aseman vahvistamista. Lausunnossa kannatetaan energian hintoja koskevien takeiden antamista ja asiakasystävällisen, vakiomuotoisen eurooppalaisen energialaskumallin käyttöönottoa sekä tieto- ja viestintätekniikan yhä tehokkaampaa hyödyntämistä, jotta voidaan hallita kulutusta ja tukea aktiivisia tuottajakuluttajia, jotka voisivat hyötyä uusiutuvan energian hajautetusta tuotannosta.

Paikallisjohtajat äänestävät Andres Jaadlan (EE, ALDE) esittämistä ehdotuksista EU:n ympäristölainsäädäntöä koskevan raportoinnin ja lainsäädännön noudattamisen parantamiseksi. Paikallis- ja alueviranomaiset ovat nimittäin 70 prosentissa tapauksista vastuussa EU-tason ympäristölainsäädännön täytäntöönpanosta.

Talouspolitiikka

Paul Lindquist (SE, EPP) käsittelee viiden puheenjohtajan kertomusta koskevassa lausunnossaan kysymystä siitä, miten talous- ja rahaliittoa (EMU) voidaan syventää. Hän korostaa, että alueellisiin eroihin on puututtava sosiaalisen eriarvoisuuden vähentämiseksi, kasvun vahvistamiseksi, työpaikkojen luomiseksi sekä kilpailukyvyn ja yhteenkuuluvuuden parantamiseksi talous- ja rahaliitossa ja EU:ssa. Adam Banaszakin (PL, ECR) laatimassa lausunnossa suhtaudutaan myönteisesti kansallisten kehityspankkien rooliin Euroopan investointiohjelman tukijoina mutta huomautetaan, että ilman itsenäisiä paikalliskonttoreita toimivat kansalliset pankit eivät aina täysin vastaa paikallis- ja alueyhteisöjen tarpeita.

Lisäksi komitea keskustelee paikallisesta ja alueellisesta näkökulmasta seuraaviin aiheisiin: sisämarkkinastrategia, jota käsitellään Alessandro Pastaccin (IT, PES) laatimassa lausunnossa, vastuullisempi kauppa- ja investointipolitiikka, jota käsittelevässä Neale Richmondin (IE, EPP) lausunnossa keskitytään pk-yritysten rooliin, sekä rakenneuudistusten tukiohjelma kaudeksi 2017–2020, jota käsittelevän lausunnon on laatinut Olga Zrihen (BE, PES).

Pakolaisten suojelu

Oisterwijkin kaupunginjohtajan Hans Janssenin (NL, EPP) laatimassa lausunnossa todetaan, että EU:n alue- ja paikallisviranomaisten kokemusta tulisi hyödyntää pyrittäessä parantamaan nyt Syyrian ulkopuolella elävien Syyrian pakolaisten olosuhteita. Hans Janssen – jonka omassa kunnassa on turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus – esittää, että EU vastaisi kattavalla politiikalla tähän haasteeseen, joka on usein pitkäaikainen.

Euroopan innovaatiopääkaupunki -kilpailun palkintoseremonia

Euroopan alueiden komiteassa järjestetään 8. huhtikuuta Euroopan innovaatiopääkaupunki -kilpailun palkintoseremonia. Voittajakaupungin nimen julkistavat tutkimuksesta, tieteestä ja innovoinnista vastaava komission jäsen Carlos Moedas ja puheenjohtaja Markku Markkula. Palkintosumma on 950 000 euroa. Yhdeksän finalistia ovat Amsterdam (NL), Berliini (DE), Eindhoven (NL), Glasgow (UK), Milano (IT), Oxford (UK), Pariisi (FR), Torino (IT) ja Wien (AT).

Lisätietoja:

Lauri Ouvinen, Press Officer, alueiden komitea, +32 (0)473 536 887