Sivistys ja sote

Sivistys- ja sote-palveluiden yhdyspinnat (SISOTE) on laaja ja moninainen kokonaisuus. Sujuvaa yhteistyötä tarvitaan esimerkiksi kuntien vastuulla olevien varhaiskasvatuksen, eri koulutusmuotojen, nuoriso-, liikunta- ja kulttuuripalveluiden sekä hyvinvointialueen vastuulla olevien neuvolan ja kouluterveydenhuollon, vammaispalvelujen, lastensuojelun, perhetyön ja kuntoutuksen yhdyspinnoilla. Lisäksi kuntien ja hyvinvointialueiden molempien vastuulla olevia palveluita ovat hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä opiskeluhuolto.

Sivistys- ja sote-palveluiden osalta tuemme hyvinvointialueiden ja kuntien sekä muiden koulutuksenjärjestäjien välistä yhteistyötä ja toimivia yhteistyörakenteita.  Tarkoituksena on myös tunnistaa sivistyksen ja soten kytköksiä myös muihin yhdyspintakokonaisuuksiin. Sisote-työskentelyssä tuomme yhteen edustajia sivistyspalveluista ja hyvinvointialueilta erilaisten yhdyspintateemojen merkeissä, lisäämme tietoa ja ymmärrystä yhdyspintatyön kehittämisen tarpeesta sekä edistämme hyvien yhteistyömallien valmistelua alueilla. Työskentelyyn liittyy erilaisia tapahtumia, koulutuksia ja työpajatyöskentelyä ja siinä voimme tuottaa suosituksia, oppaita tai muuta materiaalia tehtäväkohtaisten sivistys- ja sote-palveluihin liittyvän yhdyspintavalmistelun tueksi.

Ajankohtaista:

Esitysmateriaali 31.1.: Opiskeluhuolto

Kuntaliiton ja Hyvilin kyselyraportti opiskeluhuollon yhteistyön toimivuudesta

Kuntaliiton ja Hyvillin tilannekatsaus alueellisista sivistys- ja sote-palvelujen yhteistyöryhmistä ja perhekeskuksista

Lisätiedot sivistyksen ja soten yhdyspintoihin liittyen:

Irmeli Myllymäki (Kuntaliitto), irmeli.myllymaki@kuntaliitto.fi
Aila Puustinen-Korhonen (Hyvil), aila.puustinen-korhonen@hyvil.fi