Sivistys ja sote

Sivistys- ja sote-palveluiden yhdyspinnat (SISOTE) on laaja ja moninainen kokonaisuus. Sujuvaa yhteistyötä tarvitaan esimerkiksi kuntien vastuulla olevien varhaiskasvatuksen, eri koulutusmuotojen, nuoriso-, liikunta- ja kulttuuripalveluiden sekä hyvinvointialueen vastuulla olevien neuvolan ja kouluterveydenhuollon, vammaispalvelujen, lastensuojelun, perhetyön ja kuntoutuksen yhdyspinnoilla. Lisäksi kuntien ja hyvinvointialueiden molempien vastuulla olevia palveluita ovat hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä opiskeluhuolto.

Sivistys- ja sote-palveluiden osalta tuemme hyvinvointialueiden ja kuntien sekä muiden koulutuksenjärjestäjien välistä yhteistyötä ja toimivia yhteistyörakenteita.  Tarkoituksena on myös tunnistaa sivistyksen ja soten kytköksiä myös muihin yhdyspintakokonaisuuksiin. Sisote-työskentelyssä tuomme yhteen edustajia sivistyspalveluista ja hyvinvointialueilta erilaisten yhdyspintateemojen merkeissä, lisäämme tietoa ja ymmärrystä yhdyspintatyön kehittämisen tarpeesta sekä edistämme hyvien yhteistyömallien valmistelua alueilla. Työskentelyyn liittyy erilaisia tapahtumia, koulutuksia ja työpajatyöskentelyä ja siinä voimme tuottaa suosituksia, oppaita tai muuta materiaalia tehtäväkohtaisten sivistys- ja sote-palveluihin liittyvän yhdyspintavalmistelun tueksi.

Ajankohtaista:

Yhteistyö kehitysvammaisten lasten iltapäivätoiminnassa kunnan ja hyvinvointialueen välillä on jatkossa mahdollista

Materiaalit

Sivistyksen ja soten yhdyspinnat, esitysmateriaali 25.11. (pdf)

Sivistyksen ja soten yhdyspinnat, webinaaritallenne 25.11.

Taidekokoelmat ja julkinen taide (pdf)

UUTTA: Opiskeluhuollon järjestäminen vuonna 2023 - pikaopas muutoksessa

Sivistys- ja sote-palveluiden yhdyspinnat toimiviksi - seminaarin 3.11. esitysmateriaali (pdf)

Tutustu kuntien ja hyvinvointialueiden yhdyspintoihin

Tuotamme ohjeita ja työvälineitä kuntien ja hyvinvointialueiden yleisen yhteistyörakenteen ja yhdyspintojen suunnittelun tueksi sekä tuomme kuntia ja hyvinvointialueita yhteistyön, toimintamallien ja työnjaon suunnittelussa.

lateral-image-left
Siniset kikkareet

Tutustu Kuntaliiton hallitusohjelmatavoitteisiin

Eduskuntavaalit ovat myös kuntavaalit. Kokosimme kuntakentän 13 kärkitavoitetta kevään hallitusohjelmaneuvotteluihin.

Tutustu hallitusohjelmatavoitteisiin.