Arvonlisäverotusta uudistetaan EU:ssa - julkiselle sektorille ei erityisiä muutoksia

Euroopan komissio julkaisi 7.4.2016 toimintasuunnitelman EU:n arvonlisäverojärjestelmän uudistamiseksi, jossa esitetään joukko toimenpiteitä alv:n kehittämiseksi.

Toimintasuunnitelma ei sisällä erityisiä ehdotuksia julkisen sektorin arvonlisäverotuksen muuttamiseksi, mitä voidaan pitää positiivisena signaalina komission suunnalta.

Komission joulukuussa 2011 julkaisema arvonlisäveron kehittämisstrategia esitti, että pitkällä tähtäimellä kaikki julkiset palvelut, mukaan luettuna koulutus sekä sosiaali- ja terveydenhuolto, tulisi kuulua arvonlisäverotuksen piiriin. Vuonna 2014 komissio järjesti julkisen kuulemisen viidestä eri mallista, joilla julkisen sektorin arvonlisäverotusta voitaisiin kehittää. Kuulemiseen tuli runsaasti vastauksia Euroopan kuntasektorilta ja muun muassa Kuntaliitto sekä liiton eurooppalainen kattojärjestö CEMR olivat hyvin kriittisiä julkisen sektorin alv-kohtelun muuttamiselle.

Näyttää siltä, että komissio on nyt arvioinut julkisen sektorin arvonlisäverotuksen uudistamistarpeen ja tullut siihen tulokseen, että arvonlisäverokohtelu julkisten ja yksityisten toimijoiden välillä on pääosin neutraalia EU:n tasolla. Ainakaan akuuttia muutostarvetta ei ole, koska toimintasuunnitelmassa ainoistaan todetaan komission selvittäneen julkisen sektorin arvonlisäverotusta, mutta ei esitetä tältä osin jatkotoimia.

Alv-toimintasuunnitelman pääpaino on arvonlisäverojärjestelmän yksinkertaistamisessa ja päivittämisessä erityisesti digitaalisen talouden ja sähköisen kaupankäynnin aikakauteen. Lisäksi alv:n kehittämisellä pyritään torjumaan alv-petoksia, jotka aiheuttivat komission mukaan esimerkiksi vuonna 2013 noin 170 miljardin euron alv-vajeen EU:ssa.

Seuraavaksi komissio pyytää neuvostoa ja Euroopan parlamenttia tarjoamaan poliittista ohjausta toimintasuunnitelmassa esitetyistä vaihtoehdoista.  Vuosina 2016 ja 2017 komissio tulee sitten esittämään useita tarkempia ehdotuksia arvonlisäverotuksen kehittämiseksi.

Linkkejä: