Julkinen kuuleminen käynnissä

Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilari hahmottelee työelämän perusteita

Euroopan komissio julkaisi 8.3.2016 alustavan hahmotelman Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilarista, jossa määritellään joukko keskeisiä periaatteita, joilla tuetaan toimivia ja oikeudenmukaisia työmarkkinoita ja sosiaaliturvajärjestelmiä euroalueella.

Sosiaalisten oikeuksien pilarin tarkoituksena on komission mukaan päivittää EU:n sosiaalialan säännöstö vastaamaan 2000-luvun talouden, työelämän ja yhteiskunnan kehitystä. Tavoitteena on parantaa työehtoja, sosiaaliturvaa ja sosiaalista suojelua, työntekijöiden terveyttä ja turvallisuutta, työntekijöille tiedottamista ja heidän kuulemistaan sekä työmarkkinoilta syrjäytyneiden henkilöiden sijoittumista työelämään.

Sosiaalisten oikeuksien pilari on osa talous- ja rahaliiton kehittämistä. Komission esittämä hahmotelma Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilariksi 18 -sivuinen dokumentti, joka rakentuu kolmen pääotsakkeen ja 20 alaotsakkeen varaan:

1.    Yhtäläiset mahdollisuudet ja pääsy työmarkkinoille

Sisältää muun muassa työelämän taidot, elinikäisen oppimisen ja sukupuolten välisen tasa-arvon.

2.    Oikeudenmukaiset työolot ja työehdot

Sisältää muun muassa palkkaukseen ja työoloihin liittyviä kirjauksia.

3.    Riittävä ja kestävä sosiaalinen suojelu

Kirjauksia muun muassa lastenhoidon ja terveydenhoidon saatavuuteen, jotta ihmisillä on mahdollisuus osallistua täysimääräisesti työelämään.

Pilarin on tarkoitus toimia vertailukohtana jäsenmaille, jotta ne voivat arvioida omia sosiaali- ja työlli-syyspolitiikan puutteita. Pilarin avulla maita kannustetaan toteuttamaan toimia myös aloja, joilla EU:lla ei ole valtuuksia eikä aikomusta antaa lainsäädäntöä, mutta joilla ohjaus ja käytäntöjen vaihto olisi suotavaa.

Komissio käynnisti samalla laajan kuulemisen, jolla komissio kerää muun muassa kansalaisten, viran-omaisten ja työmarkkinaosapuolien näkemyksiä pilarin sisällöstä. Kuulemisen tulokset otetaan huomioon pilarin lopullisessa muotoilussa. Työmarkkinaosapuolet – sekä EU:n tasolla että kansallisella tasolla – kutsutaan osallistumaan aktiivisesti pilarin luomiseen.

Kuuleminen on avoinna 31. joulukuuta 2016 saakka, ja Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilarin koostettu versio on tarkoitus esittää vuoden 2017 alussa.

Linkkejä: