Hyvinvoinnin hiljaisista signaaleista kohti eurooppalaisia tulevaisuusskenaarioita

Turun ammattikorkeakoulun ja Suomen Kuntaliiton yhteistyössä koordinoima ennakointiprosessi käynnistyy maaliskuussa hiljaisten signaalien keräämisellä kymmenessä maassa. Signaalien kerääminen aloitettiin kaikille maille yhteisessä virtuaalisessa työpajassa Kuntaliitossa perjantaina 18.3.  Tulevaisuustyöskentely jatkuu signaalien tallentamisella Pinterestiin maalis-huhtikuun ajan sekä tulevaisuuden hyvinvointiyhteiskunnan alustavien trendien tunnistamisella seuraavassa työpajassa 14.4.

”Hiljaisten signaalien tunnistaminen edellyttää osallistujilta avointa mieltä. Esimerkiksi teknologian kehittyminen voi vaikuttaa hyvinvointipalveluiden tuottamistapoihin sekä sisältöihin merkittävästi. Tulevaisuuteen liittyy aina epävarmuutta, mutta ennakoinnin avulla on mahdollista valmistautua siihen”, sanoo ennakointityöpaketista vastaava Harri Jalonen Turun ammattikorkeakoulusta.

Signaalien keräämisen jälkeen tulevaisuustyöskentelyssä seuraa trendien validointivaihe, jossa hyödynnetään Delphi-menetelmää. Lopulta trendien pohjalta muotoillaan yhteiset eurooppalaiset tulevaisuusskenaariot.

”Odotamme innolla, että pääsemme purkamaan ennakointiprosessin tuloksia myös yhdessä suomalaisten päättäjien ja kehittäjien kanssa”, toteaa Kuntaliiton innovaatio-asiantuntija Tuula Jäppinen.

Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamassa Innovative Social Investment: Strengthening communities in Europe (InnoSI) -tutkimushankkeeen tulevaisuustyöskentelyn tavoitteena on tuottaa tietoa suomalaisen ja eurooppalaisen toimintaympäristön muutoksesta 10 EU-maan yhteisten tulevaisuusskenaarioiden pohjaksi ja eurooppalaisen hyvinvointiyhteiskunnan uudistamiseksi.

InnoSI-hankkeessa tehdään sosiaalisia investointeja koskevaa tutkimusta Manchester Metropolitan Universityn johdolla. Suomea hankkeessa edustavat Turun ammattikorkeakoulu ja Suomen Kuntaliitto. Turun AMK vastaa ennakointityöpaketista ja tulevaisuuden skenaarioiden laadinnasta. Kuntaliiton roolina on toimia siltana päättäjien, kehittäjien ja kansalaisten välillä. Ennakointityö toteutetaan vuoden 2016 aikana ja InnoSI-hanke jatkuu vuoden 2017 syksyyn.

Lisätietoja:

Harri Jalonen, dosentti, Turun ammattikorkeakoulu, + 358 44 907 4964