Innokylän uudistuneet palvelut

Innokylän palvelut uudistettiin vuoden 2015 aikana. Innokylä tarjoaa palvelujaan kaikille Innokylän käyttäjille ja Innokylän käyttöönotosta kiinnostuneille, esimerkiksi hankkeille, ohjelmille ja erilaisille verkostoille.

Innokylän periaatteiden mukaisesti tarjotut palvelut ovat toimijoille ja koulutuksiin osallistujille maksuttomia. Tilaajataho vastaa kuitenkin koulutusten käytännön organisoinnista, kuten tiloista ja mahdollisista tarjoilusta sekä Innokylän työntekijöiden matkakuluista.

• Työkalujen perehdytykset (2h-6h)

Perehdytyksiä tarjotaan toimijaverkostoille, jotka haluavat hyödyntää toiminnassaan Innokylän sähköisiä työvälineitä. Perehdytykset ovat lyhyitä käyttöönoton koulutuksia ja työvälineinfoja. Koulutuksen minimi osallistujamäärä on 10 hlöä. Yhteyshenkilö: Pia Blomqvist (THL), etunimi.sukunimi@thl.fi

• Johdatus avoimeen yhteiskehittämiseen (1 pv)

Koulutus avaa toimijoille Innokylän avointa kehittämiskulttuuria, kehittämistoiminnan vaiheita, yhteiskehittämisen fasilitointia ja verkostojen johtamiseen liittyvää ymmärrystä. Koulutus toteutetaan päivän mittaisena. Koulutuksen minimi osallistujamäärä on 20 hlöä. Yhteyshenkilö: Merja Lyytikäinen (THL), etunimi.sukunimi@thl.fi

• Innopajat (1 paja tai pajasarja)

Innokylä järjestää avointa yhteiskehittämistä tukevia työpajoja ja työpajojen sarjoja. Työpajatoiminta tarjoaa osallistujille mahdollisuuden vertaisoppimiseen ja verkostoitumiseen sekä tukea ja työkaluja innovaatioprosessin eri vaiheisiin. Työpajatoimintaa järjestetään tarvelähtöisesti monitoimijaisille ja rajoja ylittäville kokonaisuuksille, kuten SOTE-alueille sekä kansallisille ohjelmille ja hankekokonaisuuksille.

Työpaja, sen kulku ja käytettävät menetelmät yhteissuunnitellaan tilaajan ja Innokylän kesken kulloistenkin teemojen ja aiheiden pohjalta. Työpaja voi olla yksittäinen tai työpajojen sarja. Innokylä käynnistää puolivuotiskausittain enintään yhden laajemman pajasarjan sekä järjestää vuodessa enintään noin 10 yksittäistä pajaa.

Yhteyshenkilö: Juha Koivisto (THL), etunimi.sukunimi@thl.fi

• Innovaatiokatsaukset

Innokylä tekee innovaatiokatsauksia, jotka ovat yhteenvetoja tai koosteita innovaatio- ja kehittämistoiminnan ajankohtaisista teemoista sekä Innokylän tietosisällöistä. Innovaatiokatsaukset tuottavat tietoa päätöksentekijöille, rahoittajalle, kehittäjille sekä kuntien ja järjestöjen ammattilaisille päätöksenteon ja kehittämisen tueksi. Innokylä tekee innovaatiokatsauksia ensisijaisesti suurten kansallisten ohjelmien ja kokonaisuuksien ehdotusten pohjalta.

Innovaatiokatsaukset voivat olla:

1) Tietokatsauksia, jotka jäsentävät systemaattisesti Innokylään luotuja kehittämissisältöjä jonkin teeman puitteissa, esimerkiksi tietyn toimintamallin sovellusten toimivuus, kehittämistoiminnan trendit, ohjelmakokonaisuuden tuloksellisuus ja asiakasosallisuus kehittämistyössä.

2) Tutkimuskatsauksia, jotka tarkastelevat ja jäsentävät tutkimuskirjallisuuden ja muun mahdollisen materiaalin avulla innovaatio- ja kehittämistoiminnan ajankohtaisia teemoja ja sisältöjä. Nämä voivat liittyä esimerkiksi innovatiivisiin hankintoihin, kokeilukulttuuriin, kehittämismenetelmiin, palvelumuotoluun sekä näiden edellytyksiin, seuraamuksiin ja tuloksellisuuteen.

Yhteyshenkilö: Juha Koivisto (THL), etunimi.sukunimi@thl.fi

Linkkejä:

Tietoa Innokylästä:

Innokylä on hyvinvointi- ja terveysalan kaikille avoin innovaatioyhteisö. Innokylä tarjoaa sekä sähköisiä että kasvotusten kohtaamiseen perustuvia kehittämistyökaluja. Innokylä kokoaa alan kehittämistyön tulokset yhteen paikkaan ja tarjoaa hyvän kanavan toimintamallien levittämiseen. Innokylän tavoite on tukea hyvinvointi- ja terveysalan kestävää uudistumista.

Avoin yhdessä kehittäminen on Innokylän perusajatus, joten Innokylä on kaikille maksuton. Avoimuus ja vuorovaikutus mahdollistavat yhteisen tekemisen, kehittämistulosten vapaan hyödyntämisen ja resurssien tehokkaan käytön. Innokylä tarjoaa tietoa, työkaluja, menetelmiä ja kumppaneita kehittämisen kaikkiin vaiheisiin.

Innokylä - elävä esimerkki yhteiskehittämisestä
Innokylää toteuttavat yhdessä SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, Suomen Kuntaliitto (KL) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).