ICT

JHS-suosituksia käännetään ruotsiksi

Useat kunnat ja Kuntaliitto ovat toivoneet jo pitkään, että JHS-suosituksia käännettäisiin myös ruotsiksi. Nyt käännöksiä on viimein alettu teettää valtiovarainministeriön toimesta ja ensimmäiset ruotsinkieliset käännökset ovat valmistuneet seuraavista suosituksista.

Valmistuneet käännökset:

JHS 166 Julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot (JIT 2015)

JHS 191 Tiedonohjaussuunnitelman rakenne

JHS 192 Kuntien ja kuntayhtymien tililuettelo

JHS 194 Kuntien ja kuntayhtymien XBRL-taksonomia

JHS 195 Toimipaikan ja toimipaikkaan liittyvien käsitteiden määritelmät

Lisäksi parhaillaan työn alla on JHS 190 Julkisten verkkopalvelujen suunnittelu ja kehittäminen.

Seuraavaksi käännökseen ovat menossa:

JHS 189 Avoimen tietoaineiston käyttölupa (odottaa, että CC 4.0 saadaan julkaistua ruotsiksi) ja

JHS 193 Paikkatiedon yksilöivät tunnukset

Julkisen hallinnon tietohallinnon suositukset eli JHS:t ovat valtion ja kuntien yhteisesti laatimia suosituksia, joiden tavoitteena on edistää sähköistä asiointia sekä tietojen ja rekistereiden yhteiskäyttöä julkishallinnossa. JHS-suosituksia on laadittu vuodesta 1992 alkaen ja useita vanhoja suosituksia on jo poistettukin käytöstä. JHS-suositukset hyväksyy julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA, jossa on jäseniä sekä valtionhallinnosta että kunnista.

Mikä on JUHTA?

JUHTA on asetettu julkisen hallinnon tietoyhteiskuntakehityksen edistämiseksi. Neuvottelukunta on valtion viranomaisten, Kansaneläkelaitoksen ja kunnallisten viranomaisten pysyvä yhteistyö- ja neuvotteluelin. Valtioneuvosto asettaa neuvottelukunnan kolmeksi vuodeksi kerrallaan. JUHTAn tehtävistä on säädetty laissa julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (634/2011, tietohallintolaki) ja valtioneuvoston asetuksessa julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnasta (163/2013, JUHTA-asetus).

Neuvottelukuntaan kuuluu yhteensä 14 jäsentä ministeriöistä, kunnista, Suomen Kuntaliitosta ja Kansaneläkelaitoksesta. JUHTAn toimikausi on 1.3.2016–28.2.2019.

Lisätietoja Kuntaliitossa antaa erityisasiantuntija Elisa Kettunen ja valtiovarainministeriössä JHS-sihteeri ( jhs-sihteeri(at)jhs-suositukset.fi )