JHS-talousarviosuosituksen päivitys etenee

Kuntien ja kuntayhtymien talousarvio ja -suunnitelma -suositus tulee toukokuun alussa kommentoitavaksi. Valtiovarainministeriön Kuntatieto-ohjelmaan kuuluvan JHS-suosituksen liitteenä oleva käsikirja (ohjaava osio) korvaa Kuntaliiton vuonna 2011 julkaiseman talousarviosuosituksen.​Käsikirja ohjaa kunnan ja kuntayhtymän talousarvion ja -suunnitelman laatimista siten, että valtiovarainministeriön tietotarve ja tilinpäätöksessä esitettävä talousarvion toteutumisvertailu pystytään tuottamaan yhdenmukaisesti. Talousarvion ja -suunnitelman rakenteen tulee noudattaa JHS-talousarviosuosituksessa (sitova osio) annettuja ohjeita.

Käsikirjassa on huomioitu mm. kuntalakiuudistuksen tuomat keskeisimmät talousarvion sisältömuutokset:

• Talousarviossa on huomioitava aiempaa tarkemmin kuntakonsernin näkökulma sekä vastuut ja velvoitteet.
  • Talousarvion on toteutettava kuntastrategiaa eli talousarviotavoitteet on johdettava kuntastrategiasta.
  • Alijäämän kattamisvelvollisuus koskee myös kuntayhtymiä.
  • Erillinen toimenpideohjelma alijäämän kattamiseksi on poistunut, jolloin tasapainottamistoimenpiteet esitetään taloussuunnitelmassa.

Talousarvio tulisi laatia siten, että se ohjaa ja kannustaa kuntaa tulokselliseen toimintatapaan, eikä budjetointi itsessään estä toiminnan kehittämistä. Tuloksellisuustavoitteista on huomioitava, että asiaa havainnollistavat mittarit ovat sellaisia, joihin tavoitteen kohde voi itse omalla toiminnallaan vaikuttaa, ja että ulkoiset olosuhdetekijät voivat vaikuttaa merkittävästi eri kohteiden suoriutumiseen.