Joensuu haastaa kaikki Euroopan kunnat liputtamaan

Joensuun kaupunki on haastanut kaikki eurooppalaiset kaupungit ja kunnat liputtamaan Euroopan lipulla heinäkuun viimeisenä torstaina. Suomen kuntien toivotaan liittyvän Euroopan yhtenäisyyttä korostavaan liputuskampanjaan ensimmäisten joukossa.

​- Uskomme, että nurkkakuntaisuuden ja hajaannuksen sijaan Eurooppa tarvitsee yhteistyötä. Teemme arkista työtä ruohonjuuritasolla, kunnissa ja kaupungeissa. Yhteisellä liputuspäivällä haluamme muistuttaa itsellemme ja muille, että vaikka Eurooppa on kaukana täydellisestä, ongelmien ratkaisemiseksi kannattaa ponnistella yhteistuumin, perustelee Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen aloitetta.

Kaikki Euroopan kaupungit ja kunnat on kutsuttu liittymään aloitteeseen nettisivuilla www.connectingeuropeans.eu. Mukaan on helppo liittyä, sivuille riittää lyhyt perustieto osallistuvasta kaupungista ja sitten pitäisi muistaa liputtaa heinäkuun viimeisenä torstaina – tavalla tai toisella. Nettisivuille tulee kartta, johon ilmestyy pisteitä sitä mukaa kun kaupunkeja liittyy. Sinne voi halutessaan myös jättää osallistuvan kaupungin tervehdyksen.

Perinteisen liputuksen sijasta Euroopan lippu voi olla esillä muillakin tavoin. Joensuu kutsuu -kampanjan viestiä on tarkoitus levittää aktiivisesti myös sosiaalisessa mediassa.

- Toivomme, että torstaista 28. heinäkuuta muodostuu iloinen päivä, jolloin liput liehuvat eri puolilla mannerta. Joensuun kaupungintalon torniin Euroopan lippu vedetään tuolloin ensimmäistä kertaa, kertoo Karjalainen.

Kuntaliitto ja ulkoministeriö tukevat kampanjaa viestimällä siitä omissa kanavissaan. Suomen kuntien toivotaan myös välittävän viestiä omissa kansainvälisissä verkostoissaan. Kampanjaan on jo sen valmisteluvaiheessa osallistunut ihmisiä kahdestatoista eri maasta.

www.connectingeuropeans.eu
www.facebook.com/connectingeuropeans