Johanna Viita vastamaan maakunta-asioista

Suomen Kuntaliitolla ja maakuntien liitoilla on yhteistyösopimus tiettyjen palveluiden ja tehtävien hoitamisesta. Kehityspäällikkö Johanna Viita vastaa 1.9.2016 alkaen Kuntaliitossa sopimuksen mukaisista maakunta-asioista kokoaikaisesti. Lisäksi hänen tehtävänään on Kuntaliiton palveluiden kehittäminen uusille maakunnille.

Ennen Kuntaliittoon siirtymistä Viita toimi kymmenen Helsingin seudun kehyskunnan yhteisen edunvalvontaliikelaitoksen johtajana. Lisäksi hän oli Keski-Uudenmaan kahdeksan kunnan yhteisen kuntaliitosselvityksen projektinjohtaja ja viiden kunnan yhteisen sote-projektin päällikkö.

”Maakuntien yhteistyö on tuttua, sillä vuosina 1999-2009 johdin seitsemän Etelä-Suomen maakunnan liiton yhteistyötä. On mukava palata tuttujen toimijoiden pariin todella mielenkiintoisessa muutosvaiheessa. Teen omalta osaltani parhaani, jotta Kuntaliitto voi jatkossa toimia myös maakuntien edunvalvojana”, Johanna Viita kertoo.