JulkICTLab jatkuvaksi palveluksi, myös kuntakentän toivotaan hyödyntävän palvelua

Alkujaan kokeiluna käynnistetty julkishallinnon digitaalisten palveluiden kehitysympäristö JulkICTLab on vakiinnuttanut paikkansa digitaalisten palvelukokeilujen ja -kehitysmenetelmien toteutusympäristönä. JulkICTLab- nimellä kulkenut valtiovarainministeriön kehittämisprojekti on päättynyt vuoden 2015 lopussa ja jatkossa JulkICTLab tuotetaan pysyvänä palveluna. JulkICTLab nopeuttaa julkishallinnon palvelukokeilujen läpivientiä tarjoamalla mukaan valituille hankkeille palvelut veloituksetta.

​Hankkeissa tulee olla osapuolena julkishallinnon organisaatioita joko valtionhallinnosta tai kuntasektorilta. Muut toimijat voivat olla esimerkiksi yrityksiä, oppilaitoksia, yhdistyksiä tai yksittäisiä kehittäjiä. JulkICTLabin palveluihin ja siellä pyöriviin hankkeisiin voi tutustua osoitteessa: http://julkictlab.fi/fi/

Palvelukokonaisuuteen kuuluu teknisen palvelukehitysympäristön lisäksi laaja kirjo työkaluja ohjelmistokehitykseen ja projektin hallintaan, sekä asiantuntijapalveluita niin ympäristön käyttöön kuin kokeilujen sisältöihin liittyviin teknisiin konsultaatiotarpeisiin. Pilvipalvelussa voi itse rakentaa ideoiden toteuttamiseen sopivan ympäristön ja siten nopeasti ja näppärästi testata palvelumalleja. JulkICTLabin palvelukokonaisuuden VM:lle tuottaa Tieteen tietotekniikan keskus CSC.

”JulkICTLab on ollut toimiva konsepti hallinnon rajat ylittävien digitaalisten palvelujen ja toimintamallien kehittämisessä. Tulevan kevään aikana teemme tarkemmat suunnitelmat palvelun tavoitteista, tuottamisesta ja laajemmasta hyödyntämisestä kokeilukulttuurin edistämisessä”, toteaa erityisasiantuntija Markus Rahkola VM:stä.

Yhteiset toimintamallit ja menetelmät tukevat julkishallinnon palvelukehittämistä

Kehitysympäristön tarjoamisen lisäksi JulkICTLab tukee julkishallinnon palvelukehittämistä luomalla yhteisiä menetelmiä. Jo valmiita ja vapaasti hyödynnettäviä malleja ovat avoimen tuotteen hallintamalli sekä avoimen rajapinnan hallintamalli. Näihin liittyvät koulutusmateriaalit, sekä konkreettiset työdokumenttipohjat ovat saatavilla osoitteesta: www.julkictlab.fi/palvelut.

Mallien avulla voidaan määritellä käytännöt siihen miten avoimia tuotteita ja rajapintoja hallitaan ja ylläpidetään. Suunnitelma selkeyttää vastuunjakoa kehittämiseen osallistuvien tahojen kesken, esim. kuka omistaa tuotteen tai rajapintojen määrittelyt, miten kehittäminen ja ylläpito rahoitetaan, miten kehittämistä koordinoidaan ja käytännössä toteutetaan. Malleja on tarkoituksenmukaisinta hyödyntää joustavasti lisäten ja poistaen osia kulloisenkin hankkeen tarpeen mukaisesti, kuten mallia jo hyödyntävien hankkeiden dokumenteista voi nähdä. Hallintasuunnitelmat soveltuvat myös muiden kuin ohjelmistopalveluiden vastuiden suunnittelun työkaluksi.

Digipalvelutehdas on uusi JulkICTLabin kokeilu

JulkICTLabissa kokeiluna käynnistynyt Digipalvelutehdas kehittää uutta ja kansalaisia osallistavaa konseptia palveluideoiden tuottamiseen ja edelleen jalostamiseen. Digipalvelutehdas-hankkeessa toteutettava palvelukonsepti on tarkoitus nivoa osaksi JulkICTLabia vuoden 2016 aikana.

Palveluiden sisältöä tai kohdetta ei ole rajattu mihinkään tiettyyn aihealueeseen, mutta kokeilun innovatiivisuus ja tulosten jatkohyödynnettävyys tulee perustella hyvin hakuvaiheessa. Kokeilujen kautta hyväksi havaittuja palveluja, konsepteja ja periaatteita pyritään valjastamaan yleisempään käyttöön.

Lisätietoja:
Markus Rahkola,
erityisasiantuntija, valtiovarainministeriö
(etunimi.sukunimi@vm.fi)

Kirsi Pispa,
asiakkuuspäällikkö, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus
(etunimi.sukunimi@csc.fi)

Kuntaliitosta JulkICTLabin ohjausryhmään kuuluu erityisasiantuntija Elisa Kettunen.