Julkisilla digitaalisilla palveluilla ei ole saavutettu tavoiteltuja säästöjä

Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomus Digitaalisten asiointipalveluiden kehittäminen ja tuotanto valmistui. Kertomuksesta ilmenee, ettei julkisilla digitaalisilla palveluilla ole saavutettu tavoiteltuja säästöjä. Tarkastusvirasto ottaa kantaa mm. asiakaslähtöisyyteen ja ohjaukseen. Näitä tulisi edelleen tehostaa konkreettisemmaksi.

 

Palveluita on kehitetty osittain ilman selkeää tarvetta

Tarkastuksessa on todettu, että joidenkin palveluiden käyttö on jäänyt vähäiseksi ja tällöin on kehitetty palveluita ilman selkeää käyttötarvetta ja hankesuunnittelua ei ole ohjannut asiakaslähtöinen lähestymistapa. Tarkastuksen perusteella sähköisiä palveluita on myös kehitetty siilomaisesti ja useiden palveluiden kehittäminen on ollut teknologiavetoista.

 

Onnistuneissa kehittämishankkeissa oli kehitystyö tehty lähellä asiakkaita ja yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Myös palvelutuotantomallit ovat tällöin olleet selkeitä.

 

Tarkastuksessa ilmeni, ettei useilla palveluilla ollut selkeää tuotantosuunnitelmaa eikä tuotannon organisointimallia. Palveluiden kehittämisvaiheessa ei ollut varmistettu tehtyjen investointien toimintaedellytyksiä. Joissakin palveluissa ei ollut selvitetty tuotannon edellytyksiä muun muassa hankintalainsäädäntöön nähden.

 

Tarkastusviraston suositukset

1. Valtiovarainministeriön tulisi uudistaa ja yhdenmukaistaa valtion tietohallinnon ohjauksen menettelyt ja palvelutuotantorakenne. Myös JulkICT-toiminnon roolia tulisi selkeyttää ohjausrakenteessa. Ministeriön hallinnonalan tulosohjauksen vastuut tulisi järjestää ministeriön sisällä työjärjestystasolla ilman uusia lakiin säädettyjä ohjausmalleja.

 

2. Tietohallintolain mukainen lausuntomenettely tulisi uudistaa sekä varmistaa, että se tuottaa kattavan ja luotettavan tietopohjan ICT-investointien tueksi sekä palveluiden tuotantoedellytysten varmistamiseksi.

 

3. Ministeriöiden, erityisesti valtiovarainministeriön sekä opetus- ja kulttuuriministeriön, tulisi selvittää julkisen hallinnon IT-palveluita tuottavien palvelukeskusten roolit sekä niiden kestävät toimintaedellytykset sekä ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin kestävän, virtaviivaisen ja tehokkaan palvelutuotantorakenteen luomiseksi.

 

4. Julkisen hallinnon sähköisten palveluiden tuotantovastuut tulisi linjata kokonaisuudessaan tehokasta palvelutuotantoa tukeviksi osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin kehittämistä.

Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomus 6/2016: Digitaalisten asiointipalveluiden kehittäminen ja tuotanto