Kelan järjestämä vaikeavammaisten lääkinnällinen kuntoutus on uudistunut

Oikeus Kelan järjestämään vaativaan lääkinnälliseen kuntoutukseen ei enää edellytä, että hakija saa korotettua vammais- tai hoitotukea eli ns. vammaisetuuskytkös on poistunut. Samalla myös kuntoutuksen nimi muuttui vaativaksi lääkinnälliseksi kuntoutukseksi. Lainmuutoksen seurauksena Kelan järjestämän lääkinnällisen kuntoutuksen piiriin on arvioitu tulevan 7 700 uutta kuntoutujaa vuodesta 2017 alkaen.

​Kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää lääkinnällistä kuntoutusta, jos lääkinnällisen kuntoutuksen järjestäminen on Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain (566/2005) perusteella Kansaneläkelaitoksen tehtävä. Lakia on muutettu vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta koskevalla lailla (145/2015), joka tuli voimaan 1.1.2016.

Vaativa lääkinnällinen kuntoutus voidaan myöntää, jos hakijalla on sairaus tai vamma sekä siihen liittyvä suoritus- ja osallistumisrajoite, jonka vuoksi hänellä on huomattavia vaikeuksia arjen toiminnoista suoriutumisessa ja osallistumi-sessa kotona, opiskelussa, työelämässä tai muissa elämäntilanteissa. Kuntoutusta hakevalla tulee olla perusteltu tarve kuntoutukseen vähintään vuoden ajalle. Kuntoutustarpeen arvioinnissa otetaan kokonaisvaltaisesti huomioon hakijan toimintakykyyn vaikuttavat tekijät.

Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen sisältö ja toteutus korostavat kuntoutujan omaa aktiivisuutta

Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen tavoitteena on tukea kuntoutujaa arjen toiminnoista suoriutumisessa ja edistää hänen osallistumistaan esimerkiksi kotona, opiskelussa tai työssä. Kuntoutuksessa painotetaan kuntoutujan arjessa ja hänen omassa toimintaympäristössään tapahtuvia kuntoutusmuotoja.

Kuntoutuksen toteuttamisessa tehdään tarpeellista yhteistyötä kuntoutujan omaisten, muiden läheisten ja hänelle merkityksellisten ammattihenkilöiden ja toimijoiden kanssa, esimerkiksi päiväkodissa, koulussa, työpaikalla, asumis-palveluissa ja henkilökohtaisen avustajan kanssa. Tavoitteena on, että kuntoutuksessa harjoiteltuja käytäntöjä jatketaan ja sovelletaan arjessa.

Uusien myöntämisedellytysten viitekehyksenä on Maailman terveysjärjestö WHO:n yleiskokouksen hyväksymä Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus, International Classification of Functioning, Disability and Health eli ICF-luokitus

Jos Kelan järjestämän vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen myöntämisedellytykset eivät täyty, vastuu lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisestä kuuluu kunnalle terveydenhuoltolain (1326/2010) 29 §:n perusteella, kuten nykyisinkin. Lisäksi vastuu kuntoutuksen seurannasta säilyy julkisella terveydenhuollolla myös Kelan järjestämän kuntoutuksen ajan.

Lisätietoa lakimuutoksesta ja sen tuomista muutoksista lääkinnällisen kuntoutuksen vastuunjakoon saat oheisesta Sosiaali- ja terveysministeriön, Kelan ja Kuntaliiton laatimasta Kuntainfosta 16/2015 sekä Kuntaliitto.fistä.

Lisää aiheesta