Komissio hyväksynyt Suomen ja Venäjän ENI CBC-ohjelmat

EU:n komissio hyväksyi joulukuussa 2015 kaikki kolme Suomen ja Venäjän välistä ENI CBC -ohjelmaa kaudelle 2014-2020: Kolartic (FI, RU, SE, NO), Karelia (FI, RU) ja Kaakkois-Suomi - Venäjä (FI, RU).

Kolarctic ENI CBC -ohjelman yleistavoitteena on edistää taloudellista toimintakykyä ja lisätä vetovoimaa alueella, jossa asukkaat ja matkailijat nauttivat arktisesta luonnosta, ja jossa luonnonvaroja käytetään kestävällä tavalla. Ohjelmassa on kaksi toimintalinjaa, Arktisen talouselämän, luonnon ja ympäristön elinvoimaisuus sekä Ihmisten, tavaroiden ja tiedon sujuva liikkuminen. EU-rahoituksen osuus on 24,71 milj. euroa ja kokonaisrahoitus on 63,41 milj. euroa.

Karelia ENI CBC -ohjelman yleistavoitteena on ohjelma-alueen tekeminen houkuttelevaksi ihmisille elää ja työskennellä sekä yrityksille sijoittua ja toimia. Ohjelmassa on neljä toimintalinjaa: Houkutteleva rajat ylittävä liiketoimintaympäristö, Houkutteleva kulttuuriympäristö, Puhdas ja mukava alue elää sekä Toimiva rajanylitys. Ohjelman EU-rahoitus on 21,5 milj. euroa ja kokonaisrahoitus 43 milj. euroa.

Kaakkois-Suomi – Venäjä ENI CBC -ohjelman yleistavoitteena on edesauttaa taloudellista ja sosiaalista kehitystä, lieventää yhteisiä haasteita ja edistää alueellisesti tärkeiden toimijoiden liikkuvuutta parantaakseen rajat ylittävää yhteistyötä ja kestäviä edellytyksiä ohjelma-alueella. Toimintalinjoja ohjelmassa on neljä: Aktiivinen ja kilpailukykyinen elinkeinoelämä, Innovatiivinen, osaava ja koulutettu alue, Houkutteleva, puhdas ympäristö ja alue sekä Hyvien yhteyksien alue. Ohjelman EU-rahoitus on 36,15 milj. euroa ja kokonaisrahoitus on 72,29 milj. euroa.

Ohjelmien toteutus on tarkoitus saada käyntiin syksyllä 2016.

Suomen ja Venäjän ENI-ohjelmilla on yhteinen internet-sivusto jonka kautta löytyy tietoa ENI-instrumentista sekä kaikista kolmesta ohjelmasta: http://www.enicbc.fi/fi/

Kuntaliiton ratkaisut teknisen toimen osaajapulaan

Tutustu Kuntaliiton ratkaisuihin!