Komissiolta paketti veronkierron torjumiseksi

Euroopan komissio julkaisi 28.1.2016 laajan veropaketin, jossa esitetään useita keinoja yhtiöiden veronkierron torjumiseksi.  Komission ehdottaa muun muassa uutta veronkierron vastaista direktiiviä, joka sisältää oikeudellisesti sitovia toimia, kuten korkovähennyssoikeuden rajoituksia.

- Hyvä, että komissio ottaa vihdoinkin veronkierron torjunnan tosissaan. On arvioitu, että veron-kierron seurauksena EU-maat menettävät vuosittain noin 1 000 miljardia euroa. Suomessa puolestaan kuntien palveluita rahoitetaan suoraan noin 1,3 miljardin euron yhtiöveron tuotolla, toteaa Kuntaliiton Brysselin toimiston johtaja Henrik Rainio.

Veropaketti sisältää myös suosituksen, jossa jäsenvaltioille neuvotaan parhaita tapoja suojata verosopimuksiaan väärinkäytöltä sekä ehdotuksen, joka koskee EU:n alueella toimivien monikansallisten yritysten verotukseen liittyvien tietojen jakamista.

Lisäksi komissio tarkastelee parhaillaan erillisenä kysymyksenä julkista maakohtaista raportointia, johon liittyvä vaikutusten arviointi on käynnissä. Asiaa koskeva aloite on tarkoitus esittää kevään aikana.

- Ehdotukset ovat luonnollista jatkoa komission viime vuoden esityksille, jotka liittyivät muun muassa yhtiöverotuksen avoimuuteen ja maiden välisen tietojenvaihdon tehostamiseen, sanoo Rainio.

Komissio aikoo jatkaa yhtiöverouudistukseen liittyviä toimia koko vuoden 2016 ajan. Yksi tärkeistä ehdotuksista on yhteistä yhdistettyä yhtiöveropohjaa koskevan järjestelmän käynnistäminen uudelleen (CCCTB).

Taustalla BEPS-hanke

Ehdotukset toimenpanevat OECD:n niin sanotun BEPS-hankkeen (Base Erosion and Profit Shifting ) suosituksia, joilla pyritään globaalisti rajoittamaan veropohjan rapautumista ja voitonsiirtoa. Kyseessä on mittava ja työläs urakka, jolla pyritään yhtenäistämään eri maiden verosääntöjä. OECD:n 5.10.2015 julkaisema BEPS -toimenpideohjelma sisältää 15 ehdotusta yritysten kansainvälisen voitonsiirron torjumiseksi.

- Viimeaikainen keskustelu yritysten voitonsiirrosta osoittaa, että yritysverotusta tulee kehittää sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. OECD on tehnyt hyvää työtä ja nyt myös EU:ssa on edistytty rivakasti.

- Pääperiaate on, että yritysten voitot verotetaan siinä maassa, jossa tulos muodostuu. Tärkeää on myös, ettei yritysten ja viranomaisten hallinnollinen taakka kasva kohtuuttomasti, korostaa Rainio.

BEPS -suositusten toimeenpano jatkuu lähitulevaisuudessa monella eri tasolla. Globaalin tason koordi-naatio tapahtuu OECD:n sekä G20-maiden johdolla. EU:n ehdotukset puolestaan menevät Euroopan parlamentin sekä neuvoston käsittelyyn. Suomessa puolestaan BEPS-hanke aiheuttaa muutospaineita verolakeihin, joskin Suomessa on jo voimassa osa hankeen toimenpidesuosituksista.

Linkkejä: