Tarastin esitys

Kommentteja alue- ja elinkeinokehityksen näkökulmasta

Kuntaliitto pitää tärkeänä, että elinvoimaan liittyvät tehtävät ovat jatkossakin kunnissa. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat keskeisinä elinkeino-/yrityspalvelut, työvoimapalvelut, maankäyttö ja rakennusvalvonta. Kunnilla ja maakunnilla tulisi halutessaan olla mahdollisuus keskenään sopia tehtävien siirrosta kunnista maakuntiin tai päinvastoin. Luonnollisesti kunnat voisivat sopia jatkossakin ylikunnallisesta (seudullisesta) yhteistyöstä näiden tehtävien hoidossa (kuntayhtymät ja kuntaomisteiset kehittämisyhtiöt).

Tarastin esitys poikkeaa Kuntaliiton näkemyksestä rakennusvalvonnan, työvoimapalveluiden ja sopimusmahdollisuuden laajuuden osalta.

Kuntaliitto katsoo, että työllisyyspalveluiden resurssien, vastuiden ja toimivallan siirtämistä kuntiin tulisi kokeilla erillisellä kuntapilotoinnilla. Nykyinen malli ei ole pystynyt tuottamaan toivottuja tuloksia, eikä Tarastin ehdottama TE-toimistojen tehtävien siirto maakuntiin tuo oleellista muutosta nykytilanteeseen.

Tarastin ehdotus noudattelee aluekehityksen osalta jo hallitusohjelmassa esitettyä tehtäväjakoa, jonka mukaisesti maakunnan liittojen ja ELYjen tehtävät siirtyvät tulevaisuuden maakuntiin. Hän esittää nykyisiä maakunnan yhteistyöryhmiä vastaavien yhteistyöelimien perustamista myös tuleviin maakuntiin. Tarastin esityksessä on lähdetty siitä, että EU:n rakennerahastojen välittävän toimielimen tehtävät keskitettäisiin viiteen maakuntavirastoon. Ko. aluejako poikkeaa nykyisestä välittävien toimielinten aluejaosta ja määrästä. Maakunnan itsehallinnollisen aseman näkökulmasta olisi perusteltua jättää maakuntien keskinäisestä tehtäväjaosta päättäminen maakunnille itselleen.

Tarasti esittää ELY-keskuksissa toimivien innovaatioasiantuntijoiden siirtämistä Tekesin palvelukseen. Mahdollinen muutos ei saa Kuntaliiton mielestä johtaa aihealueen asiantuntemuksen heikkenemiseen aluetasolla.

Tarasti esittää maatalouden tukihallinnon tehtävien siirtoa kuntien yhteistyöalueilta ja ELYistä maakuntiin. Maatilojen rakennemuutos, sähköisen asioinnin lisääntyminen sekä se tosiasia, että tukihallinnon tehtäviin ei sisälly juurikaan harkinnanvaraisuutta puhuvat siirron puolesta. Tukihallinnon organisointia pohtii parhaillaan erillinen työryhmä, jonka on syytä kiinnittää hallinto-organisaation ohella huomiota palveluverkkoon ja palveluiden saavutettavuuteen.

Maatalousyrittäjien lomitusjärjestelmää Tarasti esittää muutettavaksi niin, että lomitustoimen hallinnointi siirretään maakuntiin ja varsinainen palvelutuotanto toteutettaisiin yritysten kautta. Lomituspalveluiden uudistamista viime syksynä pohtinut työryhmä totesi, ettei nykyinen kuntien ja Melan keskinäisiin sopimuksiin perustuva järjestelmä ole EU:n kilpailusäädösten mukainen. Tästä johtuen järjestelmän uudistaminen on joka tapauksessa ajankohtainen. Tarastin esittämä malli on yksi vaihtoehto, joka on jatkovalmisteluissa syytä ottaa huomioon.